Avatar billede HROHIBIL Praktikant
13. juni 2019 - 22:19 Der er 5 kommentarer

Forbinde netværks kabel til dataudtag

Hej Forum

Har brug for hjælp her.
Enten skulle jeg betale en elektriker 2000kr for at trække kabler eller jeg kan gøre det på min måde for 210kr.

Har købt 2 CAT 6 dataudtag som vist på billede forneden. Jeg påsætter dem med dobbeltklæbende tape på en væg og trækker kablet langs kabelskinner oven på lister. Den ene skal sidde ved siden af mit kontor. Og cirka 11 meter i den anden ende skal det andet dataudtag sidde, ved siden af routeren.

Mit spørgsmål er så:

Dataudtag er CAT 6. Kan man godt sætte et CAT 7kabel i? Er det bagud kompatibel?
Hvordan forbinder jeg ledningerne på mit dataudtag? Her på billedet er det et CAT 5e som jeg har klippet for at "øve" før jeg bruger mine CAT 6 og 7 kabler. Jeg synes ikke alle  farverne på CAT 5e kablet er det samme som på udtaget?
Hvad menes når man siger at bruger jeg A skal jeg også bruge A på den anden side? Det dataudtag på billedet , der er plads til to netværkskabler. I mellem terrminalerne står der ABBA og tal fra 1 til 8.

Er med på at der er 8 ledninger. Lad os sige at jeg tager den blå ledning og sætter der hvor den røde pil er på billedet(nummer 4), er det så en A eller B, for 4 tallet dækker både A og B når man følger den opad til ABBA....

Glæder mig at høre fra jer..

Mvh H

Her er link til billede da jeg ikke ved hvordan indsætte man et billede herinde?

https://www.bilverdy.dk/dataustag1.jpg
Avatar billede wise Seniormester
14. juni 2019 - 08:14 #1
Heysan

Kan desværre ikke direkte svare på dit spr - men vil bare sige LAD VÆRE!

Hvis du på et tidspunkt får mystiske fejl på dit netværk skal du i hvert fald starte med at koble dette kabel fra som den første fejlsøning :-) Der er ganske stor risiko for at få introduceret støj og dermed problemer i dit netværk hvis sådan et kabel ikke laves 110% korrekt.

En simplere løsning - selvom en lang kæde af netværksudstyr heller ikke er optimalt - er at sætte en lille switch op på vægen i kontoret. Træk så et GODT skærmet netværkskabel fra stue til switch. Så er du sikker på at kabelforbindelsen er bedst muligt. Og som en lille benefit har du et par ekstra udtag i kontoret :-)

Just my 2 cent :-) God fredag
/Lasse
Avatar billede wjens Guru
14. juni 2019 - 13:55 #2
Du kan fint blande cat6 og cat7. Har du brug for stik i begge ender? - for ellers vil jeg også anbefale Lasses forslag. Træk et færdigkøbt 15 meter cat6 kabel direkte fra routeren.
Avatar billede puren Ekspert
14. juni 2019 - 16:00 #3
som Wjens siger du kan fint blande cat 6 og 7 men du er jo så nede på cat 6

lad være med at sno mere kabel ud end der er nødvendigt det giver dårligt overførsel hastihed..

brug en LSA tang til at gøre kablet fast med i dåsen den klipper også resten væk
https://www.av-connection.dk/?PNo=GB-77271

og hold dig til at lave A løsninger over det HELE så undgår du at du står og tænker hvad er der i den anden ende er det en A eller en B

for lave en A løsning skal du i
pin 1 hvidgrøn
pin 2 grøn
pin 3 hvidblå
pin 4 blå
pin 5 hvidbrun
pin 6 brun
pin 7 hvidorange
pin 8 orange

Q:Er med på at der er 8 ledninger. Lad os sige at jeg tager den blå ledning og sætter der hvor den røde pil er på billedet(nummer 4), er det så en A eller B, for 4 tallet dækker både A og B når man følger den opad til ABBA....

A: den blå og brune skal altid være i pin 4 og 8 uanset om det er en A eller B løsning
Avatar billede wjens Guru
14. juni 2019 - 16:29 #4
De ekstra meter fra 11 til f.eks. 15 meter kabel er altså uden betydning. Så vidt jeg husker er cat6 specificeret til mindst 100 meter ved Gbit. Cat7 er relevant ved 10Gbit, men det er der ikke mange private der har udstyr til.
Avatar billede puren Ekspert
14. juni 2019 - 16:50 #5
max i længde databladet af kabel er for cat 5e=100m. cat 6=55 meter. cat 6a=100m. cat 7=100m

dog kan du godt trække det til 110m men så er der en garenti for at det virker