Avatar billede prox1 Forsker
19. juni 2019 - 15:12 Der er 4 kommentarer

Page/ Swap-filen og SSD

På en std installation af windows, der laves der en swap-fil (page-file) på samme størrelse som installeret RAM.
Derefter *låses* denne fil til et bestemt diskområde.
Virkelig godt, for så er der ikke disk-fragmentering pga af swap
Men..
Så kommer SSD ind i billedet
Nu bliver et låst disk-område ikke en positiv ting, for det betyder at ssd cellerne i dét område alt for hurtigt brænder ud, da de vil blive overskrevet langt mere end rest SSD'en

Er swap-filen en dårlig ting på SSD?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
19. juni 2019 - 15:24 #1
Kommer an på hvor meget RAM du har installeret. Ellers bliver pagefilen ikke brugt.
SSD'en bliver kun slidt, når der bliver skrevet til samme celler flere gange. Hvis pagefilen er fast størrelse og ikke bliver brugt, vil den kun blive skrevet til under oprettelsen.

Hvis du har en mekanisk HDD installeret også, så flyt pagefilen derover.
Tvivler på at du vil kunne mærke forskel, hvis du har 8gb eller mere RAM.
Avatar billede prox1 Forsker
19. juni 2019 - 16:23 #2
jo den er jeg med på -Hvis swap ikke udføres, så slides SSD'en ikke -klart nok, men situationen for en bruger der kun har relativt lidt ram, og måske redigerer store wave-filer, eller andre jobs med store chunks, dér må SSD'en da blive udslidt hurtigere, i netop det område med den låste swap-fil, vil jeg mene
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
19. juni 2019 - 16:58 #3
#2: SWAP/PAGEfilen er en dårlig ting at have på en SSD på en pc med lidt RAM. Hvis der redigeres wav filer ofte, så kommer systemet til at swappe tit, hvilket sænker ydelsen væsentligt. (Har tidligere arbejdet med store lydfiler)
Har "brugeren" mulighed for at installere flere RAM?
Hvis der er en mekanisk harddisk (SATA) i PC'en, så flyt pagefilen derhen, hvis det ikke er muligt at opgradere mængden af RAM.

Sig til hvis du vil have en hjælpeguide til at flytte pagefilen til et andet sted.
Avatar billede Hans Mester
19. juni 2019 - 17:13 #4
Ved SSD er der forskel på logisk og fysisk adressering af sektorer/celler. En logisk sektor (som er den Windows skriver til) bliver flyttet rundt blandt de fysiske sektorer. Dvs. de brænder ikke ud på den måde du tænker på.