Avatar billede Sk4iz Praktikant
23. juni 2019 - 14:50 Der er 12 kommentarer

Pc tænder ikke.

Hej,

Min pc vil ikke tænde ved brug af start knappen, dog noglegange starter den blæserne, LEDen osv. men så snart jeg slipper knappen igen så går den ud. Den lille reset switch, der sidder på mit kabinet, ser dog ud til at virker næsten hver eneste gang, den tænder dog også bare blæserne, LEDen osv. men uden signal til skærme.

Jeg har prøvet at tage mit ram ud, min cpu køler, strømstikket ud og holdte knappen nede, fjerne alle stik på nær strømstikket og et skræmstik, men der er ikke noget der ser ud til at virke...

Det er ret frustrerende..
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juni 2019 - 15:20 #1
Hvilket styresystem er der installeret?
Har på stærkt fornemmelsen at det er en stationær pc der er tale om ?!

Det kunne tyde på at, det måske er PSU´en (strømforsyningen) der er synderen.
Prøv evt. at kortslutte de to eller tre små ben der stikker på fra bundkortet med en lille skruetrækker. Prøv evt. også at tage det lille batteri ud, der sidder på bundkortet.

Er der tale om tre ben sidder der en såkaldt "jumper" der forbinder de to ben - ben 1 og 2 Denne jumper flytter du over således at den i stedet forbinder ben 2 og 3. Lad den sidder der i 5 - 10 sekunder, og sæt den derefter tilbage til ben 1 og 2.

Er der tale om et motherboard med kun to ben er det du bruger en lille skruetrækker og holder denne forbundet med benene i 5 til 10 sekunder.

https://www.youtube.com/watch?v=-9RnIj-EcdQ

Fjerne evt. også forbindelsen fra PSU´en og hold tænd/sluk-knappen inde i 30 sekunder, således at der sker en afladning.
Avatar billede Sk4iz Praktikant
23. juni 2019 - 18:05 #2
Har Windows installeret og ja det er en stationær computer.

Kan du eventuelt anbefale nogle teknikkere/reparatører der ville være i stand til at kigge på alt det her, samt løse problemet?

Jeg er ikke selv i stand til at finde alt det du nu nævner, og slet ikke i stand til at samle eller skille min computer ad.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juni 2019 - 19:04 #3
Jeg går ud fra at garantien er udløbet, for eller kan du få den repareret over garantien.

Afhængigt af hvor i landet du bor er her nogle forslag:

https://www.tekniskhjaelp.dk/?gclid=EAIaIQobChMIy8_w94eA4wIVzJIYCh2r6gZsEAAYASAAEgIE0_D_BwE

https://www.gladteknik.dk/pc-reparation/

https://www.fcomputer.dk/hardware/service

Ovenstående er kun nogle få eksempler - der er et hav af pc-værksteder - men tænk over om det kan betale sig at få den repareret. Bare det at en tekniker skal kikke efter eventuelle fejl, koster flere hundrede kroner. Dertil kommer så evt. nye dele, samt arbejdsløn. Dette kan meget hurtig løbe op, i store summer.

Er der i øvrigt tale om en pc, der er købt færdigbygget pc, eller er der tale om en hjemmebygget pc?
Avatar billede Sk4iz Praktikant
23. juni 2019 - 19:31 #4
Den var købt færdigbygget for 5-6 år siden, men jeg har efterfølgende skiftet ram, cpu, motherboard, ssds og cpu køler
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juni 2019 - 20:07 #5
Jeg gætter på at det er Windows 8/8.1 der er installeret i maskinen som styresystem.

Du skriver " jeg har efterfølgende skiftet ram, cpu, motherboard, ssds og cpu køler". Hvis du selv har foretaget dette og den efterfølgende har fungeret korrekt, så kan du sagtens resette den selv. Fjern først alle kabler mellem strømforsyningen (PSU) og motherboardet. Kortslut derefter de små ben som jeg nævnte i #3. Det vil heller ikke skade at skifte det lille batteri der sidder i motherboardet. Denne operation er ganske enkel. Dette batteri kan købes i et hvert supermarked. Spændingen er på 3 Volt

  https://www.youtube.com/watch?v=iNw-D7GEWQw

http://www.computerdk.com/Hardware/computer-power-sources/17675.html
Avatar billede Sk4iz Praktikant
23. juni 2019 - 20:08 #6
Jeg har motherboardet https://www.gigabyte.com/FileUpload/US/KeyFeature/806/index.html
Og jeg har formået at få det lille batteri ud, jeg er i gang med at rense alle blæsere, ram og resten af komponenterne. jeg kan bare ikke finde de små ben du snakker om... jeg syntes de er over alt på hele motherboardet
Avatar billede Sk4iz Praktikant
23. juni 2019 - 20:46 #7
Jeg har både skiftet batteriet og fået 'startet' med en skruetrækker... det er kun mine blæsere og mit led der går i gang den starter ikke optimalt...??
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juni 2019 - 20:46 #8
Jeg har kikket lidt på Gigabytes hjemmeside og har fundet en tegning over motherboardet. Jeg har lokaliseret de to små ben, som jeg har omtalt skal kortsluttes.
Jeg har indsat et link til billedet, hvor jeg har tegnet det ind med rødt, samt en blå pil.
I dette tilfælde er der tale om kun to ben, det gør det lidt lettere.

https://ibb.co/b5hs81D

Husk at være forsigtig, da det er små dele der er tale om..
Avatar billede Sk4iz Praktikant
23. juni 2019 - 20:54 #9
Jeg har kigget på din tegning og sætter meget pris på at du har gidet at lave den, men det ser ikke ud til at virke. Jeg har fået blæserne og mit led til at kører 1 gang ved hjælp af en skruetrækker men nu stopper mine blæsere slet ikke selv når alt skulle være 'slukket'. Er der eventuelt en chance for at du ville kunne komme ud og kigge på min computer? da jeg ikke selv kan få den til at virke...
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juni 2019 - 21:27 #10
Er der nogen bip-lyde ved opstart? Hvis der kommer ét enkelt bip, så skulle det ikke umiddelbart være noget galt.

https://www.computerhope.com/beep.htm

Prøv at undersøge om RAM-blokkene nu også sidder helt som de skal. Der skal ikke meget til før det ikke virker. Brug udelukkelsesmetoden: fjern én RAM-blok ad gangen. Hvis pc´en starter, når en af blokkene er fjernet, ja så er den pågældende blok defekt, og skal skiftes.
Avatar billede Sk4iz Praktikant
23. juni 2019 - 21:35 #11
Mine RAM er kun 2 mdr gamle.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2019 - 00:36 #12
det er din strømforsyning som er slidt op. sæt en ny i så virker alt