Avatar billede vadstrup78 Praktikant
24. juni 2019 - 14:01 Der er 3 kommentarer

Hjælp med at lave søgefunktion i min DB

Hej,

Jeg har oprette en DB MS Access 365, hvor jeg har oprettet 6 forskellige tabeller, derudover har jeg oprettet 3 forskellige formularer til at indtaste data til tabellerne.

Nu vil jeg oprette en søgefunktion til én af tabellerne (via en formular), jeg har fulgt flere forskellige turtorials på youtube.com, men uanset hvad jeg gør, så kan jeg ikke få det til at fungerer, det er egentligt bare en sortering eller filtrering i en bestemt kolonne i en tabel (via et tekstfelt og søgeknap) kan det være datatypen af feltnavnet, som er forkert ('kort tekst' vs. eksempelvis 'Tal') eller har det noget at gøre med at jeg har oprettet databasen i office 365?

På forhånd tak

/Ole
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2019 - 22:09 #1
du skal bruge SQL som afvikles i Access.

en simpel søgning ser således ud:
SELECT * FROM nummer.tal WHERE nummer <=100

den vil vise alle TAL i tabellen NUMMER, som er 100 eller mindre

prøv at se her:
https://www.w3schools.com/sql/sql_select.asp
Avatar billede fdata Forsker
26. juni 2019 - 19:58 #2
Både sortering, søgning og filtrering er indbyggede funktioner i Access.
Bare højreklik i kolonnen.

Søgning kan også ske via søgefeltet nederst i din formular.

.
Avatar billede bsn Forsker
30. juni 2019 - 13:30 #3
SELECT * FROM tblNummer.WHERE Nummer <=100

Du kan f.eks. komme dit søgeresultat i en MsgBox...