Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. juni 2019 - 22:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Rep af Macbook Pro

Heps.

  Min gamle Macbook Pro fra ultimo '12 har fået den efterhånden klassiske fejl på grafikkortet.
  Jeg har spurgt på pris på rep hos GreenMind, der melder tilbage at det vil være for bekosteligt at fixe, men er der andre derude, der måske har "et andet syn på sagen" - hvad har I ar erfaringer?

De bedste hilsner
Avatar billede INK Ekspert
25. juni 2019 - 08:11 #1
Oplys venligst den eksakte model. Har den onboard grafik plus et ekstra grafikkort?
Jeg har en gang “repareret” en MBP ved at deaktivere grafikkortet og alene bruge onboard kortet.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. juni 2019 - 08:58 #2
Nu prøvede jeg lige at starte den op - og der er liv lige nu, men jeg forventer bestemt at den vender bunden i vejret igen, så jeg skynder mig at få noget SysInfo på den - det må være denne her:

https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i7-2.2-15-early-2011-unibody-thunderbolt-specs.html

...så den er fra '11, men 8GB RAM og SSD har holdt den konkurrencedygtig.

Det spøjse ved det hele er  jo så, at jeg kan starte den op nu, så det er jo nok under alle omstændigheder noget termisk omkring grafikkortet i den.

Men hvor kan man evt. disable Radeon-kortet i den?
Når jeg kigger i hardwarerapporten, står Radeon-kortet godt nok som en PCIe-device, men det er vel stadig en 100% integreret enhed, altså IKKE i et fysisk PCIe-slot?
Avatar billede INK Ekspert
25. juni 2019 - 10:28 #3
Jeg kan desværre ikke huske hvad jeg gjorde, men ved lidt søgning på Google fandt jeg dette program, der formentlig kan løse problemet

https://gfx.io/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. juni 2019 - 10:39 #4
Jeg har gfxCardStatus kørende lige nu, så ser vi om det holder.

Der var en del andre opskrifter, hvor der skulle fjernes en modstand på MB, fjernes drivers og andet hekseri i shell, så ovenstående må lige blive første forsøg.

Jeg er stadig åben for forslag, hvis nogen kender til et sted, der kan fixe på hardwareniveau uden at det skal koste legemsdele.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. juni 2019 - 09:02 #5
Nå, gfxCardStatus er uddateret, da udvikleren har opgivet den for flere år siden, så den kan ikke regnes for stabil længere.

Jeg fandt i stedet app'en gSwitch (pt. i v1.9.3) der ser ud til at kunne gøre det stabilt.
Den holder lige nu fast i den integrerede GPU Intel HD Graphics 3000.

:-)