Avatar billede lusodana Seniormester
14. juli 2019 - 11:57 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Sony CD/DVD afspiller kan ikke læse MP4 filer

Her lige købt en Sony CD/DVD afspiller DVP-SR760H.
Når jeg prøver at spille MP4 videoer både fra min mobil HTC One eller fra mit foto kamera Sony Cyber-shot får jeg at vide på skærmen, at: "Det aktuelle video format understøttes ikke af den afspiller".

Brugervejledning siger, at afspilleren understøtter avi,mp4, jpg, mp3, mpg, mpeg, wma, m4a og wav- filer.

Bliver taknemlig for jeres svar.

Fernando
14. juli 2019 - 12:09 #1
er dit USB Stick er FAT32 formateret
Avatar billede lusodana Seniormester
14. juli 2019 - 13:19 #2
Ja, det er. Men det er lige meget om filerne ligger på en DVD eller USB stick.
14. juli 2019 - 17:26 #3
så er der nok noget galt med den så skal du nok ud og bytte den eller skal du prøve
Avatar billede eurositi Ekspert
14. juli 2019 - 18:58 #5
Selv om denne afspiller er fra 2015 understøtter den kun ældgamle videoformater. I manualen fremgår det, at den kan afspille "MPEG4" video, så længe der benyttes en såkaldt "simple profile".
https://www.sony.co.uk/electronics/support/res/manuals/4566/45663352M.pdf (Se side 10)

Det er over 10 år siden nogen sidst benyttede så gamle videoformater, så jeg vil glemme alt om at benytte DVD-afspilleren til at håndtere dine filer.
Som andre har foreslået bør du afspille videoerne direkte fra dit TV via en USB-stick - eller (endnu bedre) hvis du har en Chromecast, så kan du streame alle formater fra din computer til dit TV vha. den gratis app Videostream for Chromecast (https://getvideostream.com/). Du installerer bare programmet på din PC og starter det. Indlæs herefter din videofil - og evt. undertekst-fil, hvis den ligger som en seperat (SRT) fil. Herefter vil den åbne din browser og tage kontakt til din Chromecast.

Lidt baggrundsviden:
"MP4" er blot filformatet (ligesom MKV, WMV, AVI osv.). Filformater til video kan betragtes som en "container". Deres funktion er at sammenholde et videospor, et lydspor og evt. nogle undertekst-spor korrekt. Men fil/container-formater som MP4, AVI og MKV siger i sig selv intet om, hvilken type lyd og video, der ligger inden i.

I manualen er "MPEG4" er nævnt som en videostandard og i parentes står der "simple profile". Den eneste reelle MPEG4-videostandard hedder H.264 (som slet ikke er nævnt i Sony-DVD-manualen, hvilket er skræmmende svagt). Alle videoer i H.264 format benytter mindst profilen "baseline" eller "main", og dét er formentlig grunden til, at DVD-afspilleren ikke kan klare dine videofiler. XviD, som også understøttes er en 15-20 år gammel videostandard, som typisk findes i gamle piratkopierede film i filtypen AVI.

I vore dage benyttes stort set kun fil/container formaterne MKV (Matroska) og MP4 til lagring af film på computere. Men hvis du lægger en DVD eller en Blu-ray i drevet på din PC, vil du se, at de benytter nogle ældre containere (VOB/MPEG og M2TS).

Selve videotyperne (codecs - eller kort sagt: Dén kodning, som er brugt til at lagre videoen) er enten H.264, H.265 eller VP9 og intet andet. Der udvikles løbende smartere kodningsmetoder til video, fordi de i takt med at billedopløsningen stiger til 2k, 4k og snart 8k ville fylde alt for meget, hvis ikke man forbedrede teknikkerne. Meget snart vil de førnævnte formatervære erstattet af den helt nye videotype AV1 (ikke at forveksle med "AVI").

Nogle programmer giver mulighed for at skille video, lyd og undertekster ad i separate filer (f.eks. en h264 fil, en ac3-fil og en srt-fil). Men de skal ligge sammen i container-filen for at lyd og billede afspilles korrekt i forhold til hinanden.

Men summa summarum: Softwaren i Sony-afspilleren er håbløst forældet. Softwaren i dit TV er formentlig klart bedre. Men hvis du vil være helt sikker på at kunne afspille lokale videofiler trådløst (hvis du har en Chromecast), er den smarteste løsning Videostream for Chromecast, som er helt gratis.
Avatar billede lusodana Seniormester
14. juli 2019 - 21:16 #6
Tak til eurositi for den lange forklaring og vejledning.
Jeg kan godt acceptere, at afspilleren kan være forældet med hensyn til afspilning af MP4 format, for pokker hvorfor gemme de nye (3 år gamle) mobiler stadigvæk video i MP4 format?

Hilsen
Fernando
Avatar billede lusodana Seniormester
14. juli 2019 - 21:18 #7
Til Overgaard1654

Tak for det. Det har jeg været ind, men: "Unfortunately, there currently are no downloads for this product."
Avatar billede eurositi Ekspert
15. juli 2019 - 13:44 #9
Først lige svaret på spørgsmålet:
Standardvideoer optaget med smartphones vil som regel være i H.264 video med AAC stereo i en MP4-fil. Mobilkameraer, som kan optage i 4K opløsning, vil dog benytte videoformaterne VP9 eller H.265, fordi de ville fylde for meget i det ældre H.264 format. Ofte vil de lagre disse optagelser som MKV-filer. Dog ikke Apples iPhones, som er notorisk anti open source ift. videoformater.

Det kan virke mærkeligt, at producenterne stadig satser på et format, som koster dem ekstra licenskroner at understøtte, når nu der findes gratis alternativer (VP8 og VP9). Men dels er H.264 kvalitetsmæssigt bedre end VP8, og det nyere format VP9 er for tungt at afkode for ældre mobilenheder. Endelig er der stærke kommercielle spillere, som modarbejder de gratis (open source) standarder - først og fremmest Apple, men også Sony.

Og så lidt mere baggrund...
H.264 er det nærmeste, vi kommer på en universel videostandard p.t.. I fremtiden vil det blive AV1. H.265, som er den kommercielle afløser for H.264 spillede sig selv af banen, da der ikke var styr på licens-kravene fra de mange rettighedshavere bag formatet. Dette er særdeles glædeligt, men der vil gå et par år, før vi vil se AV1 som almindeligt optage- og afspilningsformat.

AV1 er ligesom VP9 og VP8 et royalty-frit videoformat, som enhver producent frit kan implementere uden at skulle betale licens til opfindere, rettighedshavere (nogle af disse kaldes patent-trolde, fordi de ikke opfinder noget selv, men udelukkende lever af at opkøbe ubenyttede patenter mhp. at sagsøge andre) - og især deres advokater.

Denne Wiki-side giver et godt overblik over de forskellige containerformater, og hvad de hver især kan indeholde:
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_video_container_formats

Så rent teknisk set kan MP4 indeholde næsten lige så mange videotyper som Matroska (MKV). Sagen er blot, at det er lige meget, om der er tale om en MKV eller en MP4-fil, hvis ikke afspilleren også kan læse de indeholdte video- og lydformater. Og dét er der næsten ingen kommercielle afspillere, der kan. Producenterne understøtter kun de formater, som de tror, køberne primært efterspørger. Og især ift. lydformater er det dyrt for kommercielle producenter at understøtte alle formater, fordi især Dolby bliver ved med at opfinde nye patenterede formater. Samtidig sidder de tungt på markedet for filmudgivelser.

Der findes et par andre fleksible containere, nemlig MOV og MXF. De ejes dog eksklusivt af hhv. Apple og broadcasting-branchen (altså radio- og TV-stationernes sammenslutninger) som har designet dem til deres egne specifikke formål og ikke specielt til afspilning.
Avatar billede lusodana Seniormester
29. juli 2019 - 13:04 #10
Jeg vil gerne takke alle, som svarede på mit spørgsmål. Det er også takket jeres bidrag, at jeg har fundet løsningen til problemet og derved give videre til andre med det samme problem/udfordring.

Via en gratis video konverter program fra Internettet:
https://www.any-video-converter.com/products/for_video_free/

har jeg prøvet flere (mere end 10) slags konverterings formatter. Jeg kom frem til, at det der heder DVD video PAL Movie giver det bedste resultat, lige næs....ten med det samme kvalitet som min original MP4 filer både fra mobilen og Sony kamera.
De konverterede video bliver døbte "[...]mpeg2video.mpg".
Avatar billede eurositi Ekspert
29. juli 2019 - 17:16 #11
DVD Video er standardformatet for DVD-film. Det er teknisk set det samme som MPEG2 med nogle ekstra begrænsninger, nemlig:
Videostørrelsen er altid 720x576 pixels, og PAL-standarden er den gamle europæiske TV-standard, som betyder, at de altid indeholder 25 billeder pr. sekund.
(Andre TV-standarder hedder NTSC og SECAM. Førstnævnte er/var den nordamerikanske TV-standard, som kun har 720x480 pixels men til gengæld 30 billeder pr. sekund).

Vær lige obs på, at din MP4-fil formentlig er i noget højere billedkvalitet (måske 1280x720 eller 1920x1080 pixels) end DVD Video-formatet, du konverterer til, så jeg vil anbefale, at du gemmer MP4-filen.

Hvis du kopierer MP4-filen på en USB-stick og satte den i dit TVs USB-indgang vil du formentlig bemærke, at billedet er klarere end i DVD-videofilen.
Avatar billede lusodana Seniormester
29. juli 2019 - 18:17 #12
Tak dine oplysninger.