Avatar billede ErikHg Ekspert
18. juli 2019 - 19:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Canon MP 630 - kan ikke printe gul

Jeg har et problem med min ene printer, en Canon MP 630, der ikke kan printe gult. Jeg har også en Canon MP 640 der virker korrekt. Da printerhovederne passer til begge maskiner, har jeg prøvet at sætte printerhovedet fra MP 640 over i MP 630. Nu var ud-printningen perfekt. Altså må det være printhovedet i MP 630 maskinen der driller.
Har nogen et råd om hvordan man kan løse problemet, hører jeg gerne om det. Jeg har kørt rensning af printhovedet op til flere gange uden held :-(
Jeg prøvede først at afinstallere printer driverne, og gen-installere dem, men uden held. Det viste sig jo også ikke at være et driverproblem, men derimod et mere fysisk problem. Der er tale om den er en original Canon blækpatron.
Styresystemet er Windows 7, men denne oplysning er nok ikke så relevant i dette tilfælde.

På forhånd tak
Avatar billede milter Ekspert
18. juli 2019 - 21:01 #1
Kig på billedet i linket herunder. Det burde være det, som passer til din MP 630/640.  På det vil du se nogle kontaktpunkter af kobber, og der er nok flere af samme slags, som ikke kan ses på billedet. Hvis ikke der er god forbindelse mellem kontaktpunkterne, printeren og blækpatronerne, så kan du få et problem som dit.

https://www.ebay.com/itm/QY6-0072-Printhead-Print-Head-Canon-iP4600-iP4680-iP4700-iP4760-MP630-MP640-/132088097260?ef_id=EAIaIQobChMIqs2l2ZG_4wIVzOeyCh3RZQ9FEAQYAiABEgKq7fD_BwE:G:s

Derfor skal kontaktpunkterne renses/slibes, eller hvad der nu skal til. Linket herunder giver dig nogle ideer til, hvordan du gør det:

https://www.google.com/search?rlz=1C1MSIM_enDK775DK775&ei=kcEwXeyQLcKImwXDsp2ADA&q=clean+contact+points+printer+&oq=clean+contact+points+printer+&gs_l=psy-ab.3..33i160.29328.29328..30312...0.0..0.101.101.0j1......0....1..gws-wiz.5wGsa5Lvrak&ved=0ahUKEwisnYitk7_jAhVCxKYKHUNZB8AQ4dUDCAo&uact=5
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. juli 2019 - 21:32 #2
Hej milter. Jeg takker for det hurtige svar :-)
Der er "kun" de kontaktpunkter der ses på billedet. Jeg har slebet punkterne forsigtigt med vandslibepapir, og efterfølgende har jeg tørret snavset ar med en blød klud. Jeg har også noget kontaktspray som jeg vil smøre på punkterne. Jeg er dog mest tilbøjelig til at mistænke kanalen ud til dysen for gult blæk er tilstoppet.
Avatar billede milter Ekspert
18. juli 2019 - 22:42 #3
Med det, du har prøvet, så vil jeg sige, at sidste udvej er et forsøg med metoderne i linket herunder:

https://www.castleink.com/category/82/Cleaning-Clogged-Canon-Print-Heads.html

Jeg har selv for mange år siden uden synderligt held prøvet anvisningerne i linket ovenfor. Min forrige printer, en Canon iP 8500, holdt i ti år, fordi jeg havde lært lektien: Regelmæssig brug af printeren og/eller rensning af dyserne en gang imellem gennem printerens renseprogram, hvis ikke den ikke bruges regelmæssigt, er den mest sikre måde til at sikre lang levetid.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
19. juli 2019 - 01:13 #4
Du kan rense printhovedet ved at sætte det i blød. Kom nogle mm varmt vand i en underkop og stil printhovedet (dyserne) i vandet natten over.
Du kan læse mere om metoden her
http://www.datanord.dk/tips-tricks/printertest/
Der er også en pdf print-test hvor du bl. a. kan se 4 felter med de rene grundfarver. Disse felter skal gengives fuldstændigt rent.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. juli 2019 - 16:57 #5
Jeg har nu prøvet at rense printhovedet og forsigtigt slebet kontaktpunkterne uden held. Der kommer overhovedet ingen gul farve ud, af dysen. Det kan jeg ikke være selve MP 630 printeren der er defekt, da den som beskrevet virker fint med printhovedet fra den anden printer MP 640. Forskellen på den to printermodeller er i øvrigt den, at MP 640 for WI-FI hvad MP 630 ikke har. Det betyder intet for mig, da begge printere er tilsluttet computeren via USB-kabel.
Jeg spekulerer lidt på linket milter har sat ind i #1. Et nyt printer-hoved vil være en perfekt løsning.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. juli 2019 - 20:56 #6
Jeg har nu endelig opgivet at rode mere med printhovedet på min Canon MP 630 printer, da det tydeligvis ikke fører til noget. Jeg har derfor i stedet bestilt et andet gennem linket som milter satte ind i #1. Der går noget tid før jeg modtager det, men skal nok give besked på eksperten efter modtagelsen. Jeg lukker derfor spørgsmålet midlertidigt ved, at markere dette punkt som løsning.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
20. juli 2019 - 18:41 #7
Mærkeligt at det ikke kunne renses, jeg har aldrig oplevet et printhovede som ikke kunne renses ved at lade det stå i en underkop med vand natten over. Det må have været elektronisk defekt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. juli 2019 - 19:15 #8
Ja det kan ikke have været i orden, da der intet var i vejen med printerhovedet fra den anden printer. Jeg sleb kontaktpunkterne forsigtigt som milter beskrev i #1, men uden helt. Jeg kunne svagt ane den røde (Magenta) den blå (cyan) og den sorte farve  når jeg holdt en lup tæt på, men der var ingen gul farve overhovedet at se. Det positive er, at selve printeren er ok, så nu venter jeg på det nye printerhoved.  Jeg har også temmelig mange blækpatroner der passer til netop disse to printere, så det ville også være temmelig dumt bare at smide printeren ud. Jeg er meget glad for begge printere, da de kan printe på hhv. printbare CD og DVD/BD. Mine gamle vinylplader har jeg brændt over på CD og de gamle VHS-bånd er brændt over på DVD. Samtidig optager jeg til stadighed film fra tv, der også - hvis de altså er værd at gemme - på både DVD og BD. Via et program der hedder Avery Design Pro 2000 og Design Pro 5, går det legende let. I øvrigt er disse programmer fra hhv. 1999 og omkring 2005, og kører begge fint under både Windows 7 og Windows 10, dog skal man foretage et par "små cowboy tricks" under installationen. Utrolig men sandt :-)