Avatar billede arnel Seniormester
21. juli 2019 - 19:41 Der er 6 kommentarer og
14 løsninger

Sløv bærbar

Fik sat et nyt batteri i familiens bærbare - Toshiba. Batteriet virker, men den bærbar er blevet utrolig langsom i alle processer. Både når jeg skal have et Word-dok frem, når jeg logger ind på IE, Chrome eller Opera, for slet ikke at tale om når jeg går til en  ny side, eller skal downloade texter og billeder mv.
Hvad kan jeg mod gøre?
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. juli 2019 - 20:16 #1
Det lyder ikke som om det er batteriet der er synderen. Har I prøvet at lade den køre på lysnettet? Det tyder mere på, at den trænger til at blive renset - altså få ryddet op på harddisken. Hertil er programmet CCleaner fint.

https://www.ccleaner.com/

Klik på Free - det er gratis versionen.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. juli 2019 - 23:20 #2
Prøv at rense Pc. det frigør plads
Hvis det er Windows 10 ? Så tryk på Windowstasten + i . Så kommer du i indstillinger
Tryk på System Tryk på Lager Scrol ned til og Aktiver Lagerassistent vælg derefter Frigør plads Nu.
Avatar billede arnel Seniormester
22. juli 2019 - 07:23 #3
Tak til ErikHG og poko
Jeg kører CCCleaner dagligt, så det er ikke der, problemet ligger.
Har Windows 2007 - men har både kørt diskoprydning og diskfragmentering samt smidt alle cookies og lign. ud - heller ikke det har hjulpet.
Vh
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
22. juli 2019 - 07:27 #4
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
22. juli 2019 - 07:30 #5
Jeg nåede ikke at se #3 før jeg skrev.
Avatar billede arnel Seniormester
22. juli 2019 - 08:00 #6
FinnRasmussen
Men tak alligevel - mon det vil hjælpe hvis jeg nulstiller den bærbare?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. juli 2019 - 08:33 #7
En ny og ren installation vil altid i hvert fald for et stykke tid gøre PC: hurtigere
men kontroller lige hvor mange programmer du starter op med-?
https://ibb.co/QF51mnP
Avatar billede arnel Seniormester
23. juli 2019 - 11:41 #8
poko1
Tak for svar - Har set på CCcleaner - men der er ikke noget, at hente der.
Til gengæld er der nu sket det, at selv om den bærbare er forbundet til kontakten, så afladede den langsomt her til morgen - fra 25  pct. til 7 pct. og nu er den gået helt død.
Har haft batteriet ude et par gange, og sat det i igen - forgæves.
Den vil simpelthen ikke tænde - ???
Avatar billede poko1 Ekspert
23. juli 2019 - 11:51 #9
Hvis den aflader selv om du har opladeren sat til er det jo nok en defekt Oplader!
Det med at tage batteriet ud og aflade PC. skal jo gøres uden oplader og så skal startknappen nede i 30 sek. inden du igen monterer Batteriet.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
23. juli 2019 - 18:58 #10
Uoriginale nye batterier er desværre sommetider tit ikke på højde med et originalt, for ikke at sige nærmest  ubrugelige. Nogle gange virker de fint, det lyder som om dit er defekt og du kan jo prøve at reklamere over det. Hvis pc´en er så gammel at den skal have et nyt batteri er den nok bare ikke længere hurtigt nok til at følge med i de utallige fejlretninger og "opgraderinger" som er sket med windows. Jeg har oplevet pc´er der var hurtige engang, blive langsoimme og stadigt være langsomme selv efter en ren geninstallation. Overvej en ny pc i stedet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juli 2019 - 19:39 #11
#10 Jeg har selv en bærbar HP som jeg købte brugt, hvor jeg skiftede batteriet med en nyt uoriginalt, og der har ingen problemer været, men dermed er ikke sagt, at det ikke kan ske.
Avatar billede arnel Seniormester
24. juli 2019 - 06:58 #12
Undskyld, at jeg er lidt længe om at svare.... tak for jeres respons
Jeg købte et spritnyt batteri på batteribyen.dk - nøjagtig det samme som det gamle.- har fulgt poko1's anvisning mht. at tage batteriet ud osv. - forgæves.
Prøver nu at få fat i sælgeren af det nye batteri, og ser hvad de kan gøre, og ser om jeg kan låne en oplader hos en bekendt, det pt. er på ferie.
Men - men - den bærbare er vel snart 5 år gl., så det kan være, at den er slidt ned - skidtet har jo en indbygget udløbsdato - håber dog, at finde løsningen inden det komme så vidt.
Venligst
Arne
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. juli 2019 - 17:09 #13
Jeg tror ikke at den har indbygget udløbsdato, for så ville der ikke være ret mange ældre computere tilbage :-)
Avatar billede arnel Seniormester
25. juli 2019 - 06:56 #14
Tjah måske! En bekendts printer begik selvmode - uden forudgående varsel - fra time til time.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. juli 2019 - 12:57 #15
Der er jo forskel på en printer, og en hel computer.
Jeg tror heller ikke at det er alle printerproducenter der indbygger software der får printeren til at "dø", selv om den ikke fejler noget.
Er der nogle producenter der gør det, er det en meget ussel forretningsmetode.
Avatar billede arnel Seniormester
25. juli 2019 - 18:01 #16
ErikHg
Her er jeg nok lidt mere kynisk end du er - For hvordan kan det være, at internet- og tech industrien på et par årtier er blevet nogle af klodens rigeste? Ved at fremstille produkter, der hurtigt forældes, ikke altid kan tale sammen, ved i en lind strøm at sende nye produkter på markedet, der gør at ellers velfungerende systemer forældes. De klassiske eksempel er XP, der dækkede rigtig mange menige brugeres behov, men som Bill Gates fandt ud af, at nu skulle det udrangeres, og erstattes af Windows 07, 08 og 10. Selv bruger jeg 07 - et klart tilbageskridt i forhold til XP. Nok får jeg en lang række nye muligheder med 07 - muligheder jeg overhovedet ikke har brug for, og sådan er det også med mobiler, tv-udstyr osv. Det handler om profirmaksimering og intet andet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. juli 2019 - 19:01 #17
På sin vis har du ret, men der sker jo hele tiden en udvikling inden for IT-området.
Ydelsen bliver større, pga. kravene også bliver det. Du skriver at Windows 7 var et tilbageskridt i forhold til Windows XP. Der vil jeg ikke give dig ret, fordi Windows 7, vil jeg på mange punkter betegne som - måske - det bedste styresystem til dato. Du glemmer også Windows Vista, der afløst, eller rettere skulle have afløst Windows XP, men pga. at alt for store krav til CPU-ydelsen og ikke mindst RAM samt manglende kompatibilitet med ældre soft- og hardware blev en stor fiasko på linje med Windows ME (Mistake Edition eller på dansk Meget Elendig).Jeg havde selv en PC med Vista, og der var også problemer, så da Microsoft lancerede Windows 7 RC (Release Candidate) i starten af 2009 installerede jeg dette nye styresystem og afprøvede det gennem nogle måneder, med så stor succes at jeg bestilte retail versionen af Windows 7 Ultimate fra Irland. Det var i en engelsk udgave, men da der var/er 35 sprogpakker i Ultimate var det bare at stille om til dansk. Den kostede dengang cirka 1100 kr. Det har jeg aldrig fortrudt. Derimod er Windows 8/8.1 noget skod, hvor Microsoft igen begik en fejl. Hvorfor mon supporten til Windows 7 blev forlænget kan man så spørge. Svaret er fordi folk for det første var blevet så glade for Windows 7, og for det andet levede afløseren Windows 8/8.1 ikke op til forventningerne.

Nedenstående er taget fra Windows 8 Wiki.

"Windows 8 blev blandt andet kritiseret for at have fjernet startmenuen fra de tidligere Windows-versioner, samt at fokusere for meget på mobile brugere, hvilket gik ud over anvendelsen på computere. Styresystemet fik ikke den succes, som Microsoft havde håbet, og omkring 80% af alle virksomheder bruger fortsat Windows 7 eller ældre versioner."

Windows 8 kom på markedet 26. oktober 2012 og allerede 29. juli kom afløseren Windows 10. Dvs. ikke engang tre år var Windows 8/8.1 fremme.

https://da.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Windows_10

Hvad alle de "smarte" funktioner i div. mobiltelefoner giver jeg dig helt ret med hensyn til at man ikke har brug for dem.
Avatar billede arnel Seniormester
26. juli 2019 - 06:49 #18
Fordelen ved XP  - for sådan en som mig, der stort set bruger en pc'er som en avanceret skrivemaskine samt til at finde pdf'ere, artikler og lign. på nettet - var at XP var hurtig og nem mht. de basale funktioner. Det var hurtigt, og at up- og downloade, og skulle finde et dok el. grafik i arkivet, så skulle jeg ikke vente og vente, indtil den "grønne streg" havde fået tykket sig igennem. Der er for meget "slør" med 7'eren i forhold til det jeg har brug for -
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. juli 2019 - 10:17 #19
Jeg synes og har altid syntes, at Windows 7 kører hurtigt og stabilt. Alt i alt en værdig afløser til Windows XP. Også bagud-kompatibiliteten med ældre programmer er rigtig god med Windows 7. Det du nævner med up- og downloading, er jo også afhængigt af internetforbindelsen.
Min pc, med Windows 7 er hjemmebygget, og hvis der er noget der bryder ned, så kan man lettere få noget andet uden at skulle skifte hele pc´en som det i mange tilfælde er med en bærbar. Det er for øvrigt Windows 7 Ultimate 64-bit, der er installeret i maskinen. Da der er tale om en ratail version, er Windows 7,  ikke "bundet" til maskinen. RAM mængden er 32 GB og med en 3.7 GHz CPU.
Avatar billede arnel Seniormester
27. juli 2019 - 06:43 #20
Jeg har en IT- forbindelse på 524 Mb-bit, så den fungerer rimeligt hurtgit - men altså ikke på den bærbare, som var mit problem.
Nu prøver jeg at låne en ny oplader for at se, om det skulle være her det er galt, og ellers må jeg nok se i øjnene, at jeg skal have en ny.
Tak for "snakken"
Vh