Avatar billede hanibald Mester
26. juli 2019 - 23:08 Der er 2 kommentarer

Apache - not found or unable to stat

På en default-installeret WAMP-server (Apache 2.4 Windows10) får jeg i stor udstrækning fejlmeddelelser som denne i min error-fil:
"[Thu Jul 25 02:31:32.832527 2019] [php7:error] [pid 6296:tid 1212] [client 119.3.20.226:30220] script 'C:/wamp64/www/yoga/hell.php' not found or unable to stat"
De har alle sammen to ting til fælles:
[php7:error]
not found or unable to stat

De forekomme på alle de 4 sites, jeg har kørende (også når de ikke har en eneste .php-fil).
De kommer enkeltvis eller i serier (op til ca 650 på 4 minutter er set - fra Huawei)
De kommer fra klienter i mange lande: USA, Frankrig, Ukraine, Thailand og Kina etc. er set.
De kommer iflg. IP-adresser fra kendte klienter (Microsoft og Huawei) og fra mange mig ukendte.
De kalder tilfældige ikke-eksisterende (måske autogenererede) filnavne.

Er der en historie / forklaring bag dette fænomen og kan jeg gøre noget for at undgå eller blokere opkaldene?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. juli 2019 - 09:29 #1
Sådan nogen kommer der mange af - det er folk (dvs. scripts) der leder efter huller på din webserver, yoga/hell.php er måske del af et system, hvor der er eller har været huller.

Den ip-adresse, der er vist her, kommer fra Kina. Du kan overveje om det er ulejligheden værd at blokere IP-adresser fra KIna og lignende. Det er et større arbejde.
Avatar billede hanibald Mester
27. juli 2019 - 13:03 #2
Tak for svaret. det var hvad jeg forventede / frygtede.

Har den slags opkald et selvstændigt navn / betegnelse??
De ligger tæt på Spam, men er det vel ikke??

M.h.t. yoga/hell.php så har yoga-mappen hos mig aldrig indeholdt mere end to filer, og 'hell' er ikke en af dem. Alle ca. 650 filnavne fra Huawei ser i øvrigt ud til at være forskellige.