Avatar billede Mik2000 Professor
27. juli 2019 - 13:20 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Downtime på webserver

Hej
Lovede lige at spørge for en kammerat

Hvis man har en server hos et data center undgår man ikke at der somme tider kan være nedbrud.

Findes der en måde hvor man når der er nedbrud kan omdirigere trafik til et andet sted hvor data ligger spejlet eller lign.

Eller hvad gør man alternativt hvis man skal sikre 100% oppetid
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juli 2019 - 14:07 #1
Ja. Det bruges.

To uafhængige data centre og ved nedbrud flytter man trafikken.

Der er forskellige måder at flyttre trafikken på.

Det simpleste er at de to steder har forskellige IP addresse og så ændrer man DNS fra den ene til den anden IP addresse.

Men man kan også give dem samme IP addresse og ændre routingen. Det kræver naturligvis fuld kontrol over IP addresserne.

Der er muligvis flere muligheder. Du skal konsultere en netværks guru for at få mere at vide.
Avatar billede Mik2000 Professor
28. juli 2019 - 20:27 #2
Kunne godt være en mulighed. Der hvor problemet opstår er at data jo altid skal være på begge servere - nogen ide til hvordan det kan sikres på en stabil måde?
Avatar billede acore Ekspert
28. juli 2019 - 21:12 #3
Database-backup fra hovedserver med restere på reserveserver - brug fx cronjob hvert 5. minut - eller hvad du nu kan leve med. (eller en server med høj oppetid).
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2019 - 21:32 #4
Langt de fleste databaser kan replikere data mellem servere.

Oracle DataGuard
IBM DB2 HADR
MS SQLserver log shipping
MySQL master slave replication
etc.
Avatar billede Mik2000 Professor
29. juli 2019 - 15:40 #5
Super - det er nok den vej vi skal kigge der. Tænker deres server center må kunne hjælpe med den del.

Et enkelt spørgsmål mere. Hvis man nu forstiller sig man får det op og køre med
MySQL master slave replication

Hvis server så kommer i problemer og man forsætter kørsel på slave serveren - kommer data så automatisk retur til master også når den kommer online igen - eller er det en manuel process
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2019 - 16:00 #6
At skifter over til slave naar master gaar ned kaldes failover.

Processen den anden vej kaldes failback.

Jeg mener at det er en manuel process at goere den gamle master til up to date slave og lave en ny failover.

https://severalnines.com/blog/how-perform-failback-operation-mysql-replication-setup
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2019 - 21:00 #7
Avatar billede Mik2000 Professor
30. juli 2019 - 01:00 #8
Mange tak for svarene :)