Avatar billede prox1 Forsker
29. juli 2019 - 00:53 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

resat Bios -Giver det mening at pille batteriet ud

Notorisk uheldig, og denne gang var det nyindkøbt pc der ikke vil :|
Butikken foreslog at nulstille bios. Metoden ´de´brugte og derfor anbefalede, var at udtage batteriet, og derefter 'pumpe' alt strøm ud men on/off knappen.
Godt så, men batteriet kan ikke udtages. De er helt lukket inde af grafikkortet :|
Så er der de to ben der skal kortsluttes (CMOS-reset) som var min mulighed. Positionen umuliggør en 'jumper', så jeg brugte en pincet. Jeg er absolut sikker på, at jeg har rørt begge 'ben' samtidigt, altså at jeg har kortsluttet denne CMOS-reset.
Det hjalp ikke.
Derfor overvejer jeg at afmontere grafikkortet, og derefter udtage batteriet -Altså, lave en BIOS-reset på dén måde.
MEN
Giver dét overhovedet mening?
Når jeg med sikkerhed véd at jeg har rørt begge 'ben' samtidigt, er der så nogen idé i at udtage batteriet? Er batteri-metoden istand til at nul-stille BIOS bedre end ben-berørings metoden..?
Jeg tænker 'Nej', men måske i véd bedre. Ville rigtig gerne undgå at den skal shippes med pakkeservice 2 extra gange -men :|
Avatar billede puren Ekspert
29. juli 2019 - 02:02 #1
på min gamle spand skulle jeg
1. sætte en jumper cap på
2. tænde den (den slukket slev efter 5 sek)
3. fjerne jumper cap

så sikker på du ikke også skal gøre det på den måde??

nej jumper metoden (udført rigtigt) og pille batt ud giver det samme.

at pille batt ud er bare tit letter end jumper metoden
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2019 - 03:20 #2
hvorfor skal du nulstille bios ?
hvorfor foreslår butikken at du skal gøre noget, som ikke er lavet ordentligt fra starten af ?
er det en ny computer, der ikke virker ?
butikken skal levere en computer der virker

og hvis intet af dette er et godt råd, så er der ingen anden vej end at du må skille den ad, så du kan udtage batteriet.
og der er ikke noge der hedder pumpe strømmen ud med en knap!.::: du skal tage stikket ud af væggen!
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2019 - 03:27 #3
der er software til min BIOS. jeg kan nulstille og styre hele min bios fra et program i windows.
prøv at søge efter program/driver til dit bundkort/bios
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2019 - 11:37 #4
Enig i, at det er butikkens opgave, at en ny computer kan køre.
Og hvis du piller grafikkortet ud, hvad så med garantien?
Men det er rigtig nok, at når strømstikket er taget fra, skal man holde startknappen inde i nogle sekunder, for at tømme computeren for strøm.
CMOS-reset skulle kunne fungere, men det undre mig, at der ikke sad en jumper.
Avatar billede prox1 Forsker
30. juli 2019 - 00:53 #5
@Puren. Det er ASUS der anbefaler at de to ben kortsluttes, og de anbefaler en ..skruetrækker :o

hvorfor skal du nulstille bios ?
Det skyldes at jeg koblede en VGA-skærm til. Det chipset som sidder på bundkortet (prime B360M-K) har ikke nogen VGA-support. Butikken siger, at "BIOS har slået en bøvs", og nu kun kan 'se' den ikke eksisterende VGA tilkobling, selv om jeg kobler en HDMI skærm til, med et HDMI kabel til pc'ens HDMI udgang.
(Kabel testet og virker) Derfor sagde MM-Vision at jeg skulle resette BIOS, og jeg fandt så ASUS' løsning til det specifikke bundkort: CMOS-2-ben-reset.
Der står ikke noget om at påsætte en jumper eller sætte strøm på PC'en
https://www.asus.com/dk/support/FAQ/1030210

Det jeg synes jeg kan læse hér i jeres gode svar er, at hvis CLRTC metoden fra ASUS ikke virker, så er der ingen logik i at tage batteriet ud, for det ændrer ikke noget.
Jeg tror at det bedste er at lade den få en omgang mere med pakkeservice *suk*
I det mindste kan MM-Vision så ikke afslå noget vedrørende garantien.. Men hold kæft hvor er det noget l*** :|

Lader den lige stå åben en dags tid, så lukker jeg spørgsmålet.
Avatar billede puren Ekspert
30. juli 2019 - 01:30 #6
formoder det sådan et bord du har
https://www.mm-vision.dk/Asus-B360M-K-Prime-bundkort

http://www.bygpc.dk/produkt/asus-prime-b360m-k/6418
bygpc siger VGA porten virker og andre steder jeg kigger skriver heller ikke noget om at VGA porten ikke virker eller noget man skal være opmærksom på

så enten kan de hjælpe dig ellers kan de selv lave det under en RMA/DoA

er det under 14 dage siden du hentet din pakke kan du har du rat til at få det ombyttet på stedet under DoA (dead on arrival)
Avatar billede prox1 Forsker
03. august 2019 - 15:38 #7
Tak for din information #6 @puren.
Det blev til at retunere pc'en. De sagde at grafikkortet var defekt(?) Og det skiftede de. Idag har jeg hentet pc'en hos pakkeshop (skønt jeg ved 1. levering betalte for 'home-levering'....), og den kørte perfekt i første opstart.
Det virker mærkeligt for mig, at den skulle være testet, uden at en nogo fatal fejl i grafikkortet blev opdaget, før 1. levering :|
Naa
Nu kør vi, og jeg har installeret windows :)
Tak til *Alle* for alle jeres gode råd!
Avatar billede puren Ekspert
03. august 2019 - 15:52 #8
husk når du har hvis du købt noget på nettet og de har sendt det til dig via GLS postnord ect. og de har en fejl og den skal sendes ind så skal DE betale for fragt ikke noget du skal