Avatar billede prox1 Forsker
29. juli 2019 - 01:01 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Skal en ny SSD 'formateres'

Har dén problematik om 'snart', at en ny pc, uden OS, men med både en SSD og en alm HD skal op at køre.
HD'en skal utvivlsomt formateres og partitioneres, men hvad med en SSD
Formaterer man sådan een eller er den good-to-go?
Vil SSD'en være systemets drev C, eller ses den som det ekstra drev 'B' -(eller skal jeg selv bestemme det i BIOS, og hvad er så det mest anbefalelsesværdige?)

pfht.
Avatar billede puren Ekspert
29. juli 2019 - 01:52 #1
det er lige som en alm. HDD, så ja den skal både partitioneres og formateres... og som drev bokstav vil windows give den det næste i rakken(kan dog ændres) men mindre du installer windows forfra på den. så vil den blive C
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2019 - 03:15 #2
A: og B: er floppydisk drev :)
Avatar billede poko1 Ekspert
29. juli 2019 - 06:58 #3
Du skriver at det er en ny PC:
Så er jeg næsten 100% sikker på at den kører EFI/UEFI Og så er det bedst at starte op på en Uallokeret disk. i de fleste tilfælde er det også en fordel at der under Windows installationen kun er en Harddisk tilsluttet.
du skal fra opstarten vælge UEFI Setup.
Du skal finde noget som dette "Kun eksempel"
https://ibb.co/VBFTThz
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2019 - 11:19 #4
Den SSD er vel næppe så stor, at det er en fordel, at dele den op i  partitioner?
Avatar billede poko1 Ekspert
29. juli 2019 - 12:05 #5
Nu kan man jo godt Formatere en Harddisk uden at dele den op.!
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2019 - 12:09 #6
#5 Nemlig. :-)
Avatar billede prox1 Forsker
30. juli 2019 - 01:06 #7
#2 Jo floppy på goe gamle kasser, dét er jeg klar over :p, men var ikke klar over om en SSD ville overtage drev-bogstav B

#3
Ok! så kan jeg se, at jeg først skal vælge
UEFI USB DISK ... PMAP
Til selve installationen fra min ISO-USB og at jeg under installation af OS skal vælge SSD til installations-target

Ikke sandt?

#5 Ja, det var kun spørgsmål vedrørende formattering, ikke partitionering af SSD
Avatar billede poko1 Ekspert
30. juli 2019 - 06:10 #8
#7 Helt rigtigt som du selv beskriver i "( #7- #3 )"
Men du kan ikke installere direkte fra en ISO.!

https://ibb.co/CKdxPxf

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede prox1 Forsker
03. august 2019 - 15:46 #9
#8 "du kan ikke installere direkte fra en ISO.!"
Det var godt du nævnte dét, hvis der er andre der læser det her og så bliver forvirret -Nej, der skal køres igennem et program som laver USB'en om til en slagt 'virtuel-disk' som ISO-filen styres af. Jeg brugte det gratis program Rufus, som 'bygger' en installerbar ISO på et USB-stik.
Selve formateringen af SSD'en blev udført helt af sig selv under install (men win 'glemte' sata lagerdisken, den blev slet ikke registreret, så dér har jeg så et nyt problem..
Avatar billede Hans Mester
03. august 2019 - 16:07 #10
Man kan ikke formatere en upartitioneret disk. Der skal være minimum én partition.