Avatar billede dorthe72 Novice
03. august 2019 - 11:24 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Skift knappen pludselig holdt op med at fungere

Jeg har fået et problem de sidste par dage, som irriterer mig voldsomt. Skift-knappen på min laptop er pludselig holdt op med at fungere så jeg ikke længere kan skrive store bogstaver eller bruge andre tegn i den øverste linie på tastaturet. Jeg aktiverede træge taster i går, og en overgang så det ud til at være løsningen, men problemet opstod igen senere og ser slet ikke ud til at kunne løses. Jeg har prøvet ALT lige fra det med at aktiver træge taster til at afinstallere og geninstallere tastaturet, genstarte utallige gange og også prøve at skrive med skærm tastatur hvor jeg i øvrige sagtens kunne aktivere skift knappen og skrive med store bogstaver. Så jeg er fuldstændig på bar bund lige nu og aner ikke mine levende råd.
Min laptop er en HP Pavillion g6, som i hvert fald minimum er 8 år gammel. På nuværende tidspunkt vil jeg helst ikke ud i at skulle køb en ny, selvom det måske kan blive løsningen. Kan i evt hjælpe eller er det bare et lost case scenario.

Mange tak
Dorthe
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2019 - 13:04 #1
opdater din bundkort driver fra producentens hjemmeside
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. august 2019 - 13:05 #2
Det kunne tyde på at der har samlet sig en masse støv i tastaturet - eller også at det er ved at være slidt. Efter hvad du nævner omkring alderen (minimum 8 år, gætter jeg på at der er Windows 7, der er installeret i maskinen)
Man skal være forsigtig med et tastatur på en bærbar, det er lette på en stationær. Herunder er nogle videoer fra YouTube der viser hvordan, men det kræver forsigtighed

https://www.youtube.com/watch?v=zP0E6gMZtW0

https://www.youtube.com/watch?v=hKbA7VIb9bk

https://www.youtube.com/watch?v=bVwGMJOm0eM
Avatar billede dorthe72 Novice
03. august 2019 - 13:31 #3
Mange tak skal i have for jeres svar foreløbig. Jeg støvsuger min laptop regelmæssigt netop pga støv, men har altid været yderst forsigtig med tastaturet. Jeg vil prøve denne løsning igen og se om det skulle hjælpe. Jeg har endda tænkt på at prøve at formatere hele laptopen, altså bringe den helt tilbage til fabrikstilstand. Ville i vurdere umiddelbart, at det kunne hjælpe hvis intet andet gør. Ellers er den jo nok som du Erik er inde på ved at være slidt ned
Avatar billede INK Ekspert
03. august 2019 - 13:41 #4
Du kan måske være heldig at finde et erstatnings tastatur til din PC, men formentlig kun US/UK version. De specielle danske knapper kan så overføres.
Pris 2-500 kr plus gør det selv arbejde.
Er der ikke shift knap i begge sider af tastaturet? Med lidt tilvænning kunne det være løsningen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. august 2019 - 13:47 #5
Måske du kan skaffe et dansk tastatur her:

https://www.datamarked.dk/
Avatar billede dorthe72 Novice
03. august 2019 - 14:02 #6
Jo, der er en shift-knap i begge sider men ingen af dem virker lige nu. Tusind tak for linket Erik det vil jeg kigge igennem. Glemte helt at sige, at jeg bor i UK men kan se, at de også leverer til udlandet. Jeg vil helst ikke ud i en fuld formatering medmindre det bliver virkelig nødvendigt. Igen mange tak for jeres svar allesammen
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. august 2019 - 15:23 #7
#4 Du skriver at man kan overføre knapperne fra det danske (det gamle) tastatur, til det nye. Det mener jeg ikke er muligt, selv om det fysisk passer sammen. Jeg købte engang et helt nyt Microsoft Natural Ergonomic 4000 tastatur. Der var bare det ved det, at det var et engelsk tastatur (uden æ, ø og å) Det gamle var også et Microsoft Natural Ergonomic 4000 tastatur, tasterne kune godt flyttes men tegnene passede ikke. Det blev sendt retur, og jeg fik i stedet et med æ, ø og å.
Jeg vil ikke nægte det totalt, men jeg tror ikke det vil fungere i praksis. Det er i hvert fald et lidt risikabelt projekt, at skifte et tastatur i en bærbar, med mindre man har rigtig godt styr på det.
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. august 2019 - 15:28 #8
Prøv at boote fra USB  elller CD/DVD - Linux Live -Hirens Boot CD - windows installations medie  eller lignende -

Se så om shift tasterne virker - det burde afgrænse om det et problem i din windows eller fysisik i tastaturet.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2019 - 19:04 #9
Man kunne også prøve et eksternt tastatur over usb og se om shift virker der.
Avatar billede dorthe72 Novice
03. august 2019 - 21:16 #10
Jeg har i hvert fald fået nogle rigtig gode forslag, som skal prøves af. Men er nok nået frem til, at jeg ikke vil rode alt for meget med nyt tastatur da jeg ikke har vildt meget forstand på den slags. Men tak for alle kommentarerne, jeg sætter virkelig stor pris på dem alle
Avatar billede dorthe72 Novice
03. august 2019 - 21:41 #11
Glemte lige at skrive, at jeg lige nu skriver fra et USB tilsluttet tastatur, og shift fungerer perfekt (Y)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2019 - 06:49 #12
Så må det være hardwarefejl på det interne keyboard vil jeg mene
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2019 - 06:51 #13
Du kunne evt gå i enhedshåndteringen finde ps2 tastatur og vælg fjern. Genstart pc.
Hvis det virker igen fint. Hvis ikke må fejl være permanent
Avatar billede dorthe72 Novice
04. august 2019 - 15:10 #14
Til 220661

Jeg har prøvet det du forslår op til flere gange, og det hjalp ikke så jeg er helt på linie med det du siger om, at det er en hardwarefejl. At knappen måske ganske enkelt er slidt op, for da jeg brugte shift knappen på det eksterne tastatur i går var der ingen problemer. Store bogstaver gik glat igennem. Så ja, det er nok det jeg er landet på nu.

Jeg har bestilt et USB tilsluttet tastatur, som jeg vil bruge som en løsning indtil videre. Når tiden så er moden vil jeg købe en ny laptop og så se om jeg evt vil kunne bruge den nuværende et par år mere via at formatere den fuldstændig. Som jeg har sagt før så TUSIND TUSIND mange TAK for alle jeres kommentarer og gode råd. Det var rart at få kastet lidt nyt lys over sagen. Mange tak skal i have
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2019 - 15:17 #15
Ok og velbekomme :-)