Avatar billede lusodana Seniormester
15. august 2019 - 19:31 Der er 3 kommentarer og
4 løsninger

Video redigering

Hej
Er der nogen, der kender en simpelt og gratis program  til redigering af videoer. Jeg har meste brug for at klippe et stykke af en video med en bestemt lengde.
På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. august 2019 - 20:02 #1
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
15. august 2019 - 21:07 #2
Det er en jungle de fleste programmer er elendige, prøv dette her

http://www.nchsoftware.com/videopad/index.html
Klik på "download the free version here" (længere nede på siden) hvis du vil have den gratis version  ( gratis til ikke kommerciel brug ).

Programmet er opbygget på den måde at til højre er der et "preview" vindue hvor man kan se den video man arbejder på. I bunden er der et "storyboard. Det er en "tegneserie" med de klip der indgår i videoen. Det er her man klipper og redigerer videoen. Tv. er der et område hvor man tilføjer de originale filmklip inden man evt. trækker dem ned på storyboardet.

1. Start programmet. Tryk på pil ud for "Timeline" (tv. lidt under midten)  og vælg "Storyboard".
Storyboardet viser de videoklip der indgår i den færdige video.

2. Tilføj videoklip: Vælg "Add Files" (foroven tv.).

3. Træk derefter et eller flere videoklip ned på "Video Track 1"

4. Redigering af filmen (I storyboard-mode)

Fjerne et stykke af filmen: Find starten af det sted der skal klippes ud (flyt rundt med den røde markør, eller brug afspil tasterne tv. under det store billede, Vælg "Split ( billede af saks th. ). Gør det samme ved slutningen af det stykke der skal klippes ud. Fjern klippet fra Video Track 1 ved at højreklikke på det og vælg "delete".

Den færdige video gemmes ved at vælge "Export Video". Du bør så vidt muligt undgå at konvertere til andre størrelser eller framerates, idet enhver ændring medfører et lille tab af kvalitet. Det er bedst at vælge "Lossless" export. På den måde bevarer du kvaliteten.
Avatar billede eurositi Ekspert
15. august 2019 - 21:12 #3
Hvis du bare skal klippe videosekvenser til, kan det klares (uden omkodning af selve videoen) med langt mindre programmer, nemlig disse:
Xmedia Recode
AVIdemux

I Xmedia Recode, indlæser du videoen, sætter outputformat til Custom>(MP4/MKV/MOV)
På fanen Video sætter du Mode = Copy. Gør det samme på Audio-fanen.
På Filters/Preview bruger du knapperne [ og ] til at sætte start og slutpunktet i videoen.
Herefter klikker du på Add to queue > Encode - Og så har du din trimmede video få sekunder senere.
... Samme princip gælder for AVIdemux, som jeg dog ikke kender helt så godt.
Det næste er bare til orientering...

Hvis du skal gøre det mere professionelt, bør du helt undgå de almindelige formater, som mobilkameraer typisk optager med, men så taler vi også om helt andre filstørrelser. Dette skyldes, at hvert eneste billede i de (næsten) tabsfrie formater et et rigtigt (still)billede (keyframe). Typiske helt eller næsten tabsfrie formater er M-JPEG, DNxHD, DV, ProRes og open source-videoformaterne FFV1 og UT. Hvis du vil redigere videre i noget vide bør du derfor gemme i et ikke-tabsgivende format, indtil du er færdig med at redigere det.

I de almindelige videoformater (f.eks. H.264 eller "MPEG4") er det måske kun hvert 10. eller 15. billede. Billederne derimellem er ikke rigtige frames. De indeholder teknisk set kun de pixels, som har ændret sig siden sidste keyframe. Dét har den konsekvens, at man ikke kan klippe sådanne videoer helt præcist. Klippet vil altid begynde ved den første keyframe, der findes efter punktet, hvor man indsætter klippet.

Husk på, at filformaterne (f.eks. MP4, MKV, MXF, MOV, WebM eller AVI) i sig selv ikke siger noget om dén type video eller lyd (codec), som ligger inden i dem. De er bare containere, som kan indeholde mange forskellige typer af video eller lyd - både de almindelige tabsgivende såvel som de tabsfrie. Som regel er det selvfølgelig almindelig H.264 video, men YouTube benytter f.eks. VP9 video, som mange kommercielle videoredigeringsprogrammer ikke kan læse. Begge typer video kan lægges i en MP4 eller en MKV-fil.

Ofte vil grunden til, at man godt kan afspille én MKV- eller MP4-fil, mens man ikke kan afspille en anden, netop være, at de indeholder to forskellige videotyper.
Avatar billede store-morten Ekspert
15. august 2019 - 21:21 #4
Windows 10 har: Film og Tv App.
Der er en: Trim funktion.
Avatar billede AndersAnders Novice
16. august 2019 - 00:06 #5
Du bruger ikke mac? I så fald så har du allerede adgang til et super godt program - det hedder iMovie.
Avatar billede lusodana Seniormester
26. august 2019 - 10:18 #6
Tak. Nej jeg bruger Windows10 og bruger nu APPen Video Cutter & Compressor.
Avatar billede Rinsemei Novice
03. december 2019 - 11:03 #7
Vi bruger Premiere Pro, men jeg har hørt af en program det hedder Adobe Spark. Det er gratis. Jeg har også en godt oplevelse med Biteable.

Vi har lavet denne story video her med det: https://www.contentcrew.dk/projects