Avatar billede Tom K. Forsker
30. august 2019 - 18:38 Der er 1 kommentar og
6 løsninger

Strategisk spørgsmål omkring brugen af Excel som database.

Jeg har indimellem nogle fornuftige samtaler med en dygtig kollega omkring brugen af Excel som database.

Jeg kunne godt tænke mig at høre din mening omkring problematikken
Bruger du Excel som database?

Deler du projektmapper med andre kollegaer, hvor det er muligt arbejde samtidigt online i skyen via Excel365?

Plusser, minusser og andre godbidder modtages med kyshånd.

God week-end 😊😍
Avatar billede Jan K Ekspert
30. august 2019 - 19:06 #1
Jeg har dårlige erfaringer med Excel som database, med mindre der er tale om meget simple lister over information. Der er simpelthen ikke nok muligheder for strukturering og opdeling, og det giver problemer med redundans, og dermed med opdatering. Jeg vil til enhver tid  foretrække en "rigtig" database, lavet i et databaseprogram.
Avatar billede acore Ekspert
30. august 2019 - 20:57 #2
Det er umuligt at komme med et seriøst svar uden yderligere oplysninger. Men grundlæggende er og bliver Excel et regneark, og nogen seriøs database bliver det aldrig
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. september 2019 - 20:29 #3
Excel er et glimrende værktøj til at VISUALISERE data i en database - bestemt ikke til at være database. Der er rigeligt med begrænsninger og uhensigtsmæssigheder til at det aldrig bør blive en seriøs overvejelse. Excel er til lister og skemaer, også i flere dimensioner, men nogen database bliver det aldrig.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
02. september 2019 - 20:39 #4
Excel kan godt benyttes som database, men det skal være MEGET små databaser.

Som tommelfingerregel, så plejer jeg, at sige maks 1000 rækker eller maks 400 kolonner, alt efter, hvad der kommer først.

Overskrider man en af de to grænser bør man kigge efter en decideret database.
Avatar billede acore Ekspert
03. september 2019 - 03:27 #5
Der er noget rigtigt i hvad Dan skriver, men antallet af brugere og kompleksiteten af data spiller også en stor rolle. Dybest set egner Excel sig ikke, hvis der er flere end få og veltrænede brugere, eller hvis data er mere komplekse og skal i flere tabeller.

Grunden til at Excel er et populært valg, er at “...det er så let, lige at...”, hvilket også er grunden til, at man let ender med rodet og udokumenteret kode, og data af lav kvalitet og konsistens.
Avatar billede Tom K. Forsker
10. september 2019 - 15:42 #6
Tak for alle meningerne, i får alle lidt men gode point 😊
Avatar billede falster Ekspert
10. september 2019 - 16:52 #7
Et glimrende emne at tage op :-)

Meget enig med #1 til #5.

Eksperten vrimler med tråde, hvor spørgerne af et godt hjerte søger løsninger, der er langt mere egnet til databasehåndtering, hvor data, databehandling, rapporter mm. er klart adskilt.

På Office-niveau kommer man langt med at starte med Acces. "Senere" kan man gå videre og evt. kun bruge Access som frontend på en "mere rigtig" database osv.