Jeg har dårlige erfaringer med Excel som database, med mindre der er tale om meget simple lister over information. Der er simpelthen ikke nok muligheder for strukturering og opdeling, og det giver problemer med redundans, og dermed med opdatering. Jeg vil til enhver tid foretrække en "rigtig" database, lavet i et databaseprogram.
Det er umuligt at komme med et seriøst svar uden yderligere oplysninger. Men grundlæggende er og bliver Excel et regneark, og nogen seriøs database bliver det aldrig
Excel er et glimrende værktøj til at VISUALISERE data i en database - bestemt ikke til at være database. Der er rigeligt med begrænsninger og uhensigtsmæssigheder til at det aldrig bør blive en seriøs overvejelse. Excel er til lister og skemaer, også i flere dimensioner, men nogen database bliver det aldrig.
Der er noget rigtigt i hvad Dan skriver, men antallet af brugere og kompleksiteten af data spiller også en stor rolle. Dybest set egner Excel sig ikke, hvis der er flere end få og veltrænede brugere, eller hvis data er mere komplekse og skal i flere tabeller.
Grunden til at Excel er et populært valg, er at “...det er så let, lige at...”, hvilket også er grunden til, at man let ender med rodet og udokumenteret kode, og data af lav kvalitet og konsistens.
Eksperten vrimler med tråde, hvor spørgerne af et godt hjerte søger løsninger, der er langt mere egnet til databasehåndtering, hvor data, databehandling, rapporter mm. er klart adskilt.
På Office-niveau kommer man langt med at starte med Acces. "Senere" kan man gå videre og evt. kun bruge Access som frontend på en "mere rigtig" database osv.
Synes godt om
1 synes godt om dette
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.