Avatar billede Rigel Novice
31. august 2019 - 09:57 Der er 1 kommentar

Javascript eller et andet programmeringssprog til at lave flowchart/web game?

Jeg er i gang med at lave en hjemmeside og har pt. et login-system, hvor brugere har deres egen profilside mm.
Nu vil jeg gerne lave en side for brugerne, hvor de kan oprette lidt ala deres eget flowchart/diagram. Det er meningen, at jeg gerne vil have et gitter med nogle punkter, hvor der kan tilføjes 'bubbles' eller cirkulære 'bokse', hvor de så altid bliver oprettet på et punkt i gitteret (bare et alm. gitter som på cm-papir).

Man skal kunne:
- bevæge boksene rundt på gitteret, så de altid lander på gitterets punkter, såfremt der ikke allerede er en boks der
- forbinde boksene med linjer
- oprette bokse ud fra en boks, sådan at den nye boks allerede er forbundet til den, man havde klikket på
- skifte farve på boksene
- tilføje et stykke tekst knyttet til boksene, som efter editering, vises i en en 'description box' oppe i et hjørne, hvis man klikker på den bestemte bubble/boks
- slette bokse
- vælge op til flere (grene af) bokse og flytte eller slette dem samlet (såfremt flytningen ikke overlapper andre bokse)
- zoome ind og ud
- gitterets størrelse skal blive større, som diagrammet bliver større
- mulighed for at gå i edit mode for at flytte/tilføje bokse og gemme (uploade ændringer til server?) og så se diagrammet som det er, uden mulighed for editering
- mulighed for at vælge, om andre brugere skal se diagrammerne eller ej
- mulighed for at hente andre brugeres diagrammer og selve ændre i dem eventuelt (uden at det ændrer deres self.)
- diagammerne skal self. gemmes, så når brugere logger ud og ind igen, så er de der stadig (medmindre de selv sletter dem)
- osv.!

Kan jeg lave alt dette med Javascript, eller er der en bedre og nemmere måde at gøre det på?
Avatar billede Slater Ekspert
31. august 2019 - 11:59 #1
Det er en temmelig kompliceret opgave at gå i gang med selv, hvis du er på det punkt hvor du ikke engang ved hvilket sprog du skal benytte.

Ja, hvis du vil kunne live-redigere visuelle komponenter på en webside, så er Javascript din eneste mulighed i dag - nok blandet med enten SVG eller canvas. For at gemme dem skal du dog også blande det med enten noget server-side kode og en database, eller muligvis bare localStorage, hvis det er nok til dit behov. Men en nærmere beskrivelse af opgaven ligger langt ud over hvad nogen her har tid og mulighed for at hjælpe dig med.

I dit sted ville jeg nok kigge på eksisterende services eller et Javascript library der kan det i forvejen. Kig f.eks. om der er noget interessant her: https://modeling-languages.com/javascript-drawing-libraries-diagrams