Avatar billede cille7 Juniormester
04. september 2019 - 20:25 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Matematik

Min opgave lyder sådan:

Grafen for en lineær funktion f skærer førsteaksen i x=5 og andenaksen i y=10

a) Bestem en forskrift for f.

Har lidt problemer med at løse denne opgave. Nogle som kan hjælpe og evt. hvordan man også sætter det ind i maple?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. september 2019 - 20:27 #1
Nu var [ink] så venlig at løse din anden opgave for dig, men var det ikke på tide, at du droppede FB i 30 sekunder og brugte lidt tid på lektierne i stedet, så vi andre ikke behøver at lave dem for dig?
Avatar billede cille7 Juniormester
04. september 2019 - 20:32 #2
Prøver egentlig bare at forstå det. Tro mig jeg sidder ikke med min facebook åben. Man kan sagtens stadig sidde og være i tvivl uden at ens fb er åben. Nogle har bare brug for hjælpen til at forstå det til en anden gang. Men ja Ink var så sød at hjælpe mig, så jeg faktisk forstod det til en anden gang, så super venligt af ham, samt brugbart til en anden gang!
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2019 - 05:58 #3
Du skal finde f(x) = a + bx
Den skærer y-aksen i 10 (når altså x=0) så er vi på f(x) = 10 + bx
Den skærer x-aksen i 5 (når altså y=0), så vi har 0=10 + b5 der trækker vi 10 fra på begge sider, så -10 = b5 så -10/5 = b altså -2 = b.
Ali i alt, så ender vi på f(x) = 10 - 2x