Avatar billede Str1kez Seniormester
07. september 2019 - 20:18 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Slukke eller dvale?

Hej Computerworld folkens :)
Jeg har lige købt mig en Lenovo 330s, og er ikke sikker på hvad der er bedst for den?
Skal jeg slukke computeren helt ned, hver gang jeg ikke skal bruge den, eller er det bedst for den at jeg bare lukker min skærm i?
Håber i kan hjælpe, og tak på forhånd :)
Avatar billede Str1kez Seniormester
07. september 2019 - 20:24 #1
Jeg har prøver google, men har ikke fundet nogle kvalificerede svar. Det hele har været helt forskellige informationer. Folks meninger, men uden begrundelser, hvilket jeg ikke kan bruge ti noget. Det jeg leder efter er en god grund til enten det ene eller andet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. september 2019 - 21:32 #2
Nu afhænger det af konfigurationen af windows 10 hvad der sker når skærmen lukkes.
Det er relevant for besvarelsen om windows ligger på en SSD. Dvale er for en hurtigere start - der er der ikke meget at hente hvis der bootes fra SSD. Windows har godt af en ren start -det rydder op i memory forbruget.
Hvis SSD ville jeg slukke helt medmindre der er kort tid til brug igen - jeg vil også slå dvale/hiberration helt fra - og også slukke for strømforsyningen hvis længere tid uden brug.
Avatar billede Str1kez Seniormester
07. september 2019 - 21:48 #3
Altså jeg har Windows 10 home 64 bit og en 512GB M2 SSD.
Jeg tror at computeren går i "slumre mode" når jeg lukker ned for skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2019 - 23:11 #4
Jeg har lige prøvet med min Samsung SSD med Windows 10.
Fra slukket til den er helt klar, går der ca. 48-50 sek.
Fra slumre går der kun ca. 12 sek.
Fra slukket, kommer det jo an på, hvor mange programmer der starter med op.
Jeg bruger aldrig dvale (hibernate) det bruger for mange ressourcer.
Man indstiller mulighederne under Kontrolpanel / Strømstyring.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2019 - 00:15 #5
Med ssd vil jeg ikke bruge dvale. Du afsætter plads svarende til din Ram størrelse for at køre funktionen. Og med de boot tider der er på sad er det ikke nødvendigt. Skal du lukke ned i kort tid er slumre fint da strøm over tam klodser forbliver så indædte programmet ligger klar når man starter igen. I dvale slukkes pc helt få sessionen gemmes i hiberfilen. Dette slider også unødvendigt på sad disken og er den største grund til jeg ikke bruger det. Så jeg helt enig med Kurt i andet indlæg.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2019 - 00:16 #6
Beklager for at min telefon vil skrive noget andet end jeg vil😉
Avatar billede Str1kez Seniormester
08. september 2019 - 07:31 #7
Okay tak for hjælpen. Altså så jeg skal bare slukke min computer når jeg ikke skal bruge den, da det er bedst for den? Jeg har taget tid på hvor lang tid det tog min computer at starte op, 9 sekunder. Hvis det er noget i kan bruge til noget.
Men tak for hjælpen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2019 - 07:39 #8
Velbekomme :-)
#9 sekunder er meget hurtigt. Du kan i strømstyringen se hvad der sker når du lukker skærmen ned. Mit bud er slumre og her vil den bruge strøm når du ikke bruger den. Skal du ikke bruge den i længere tid brug nedlukning af pc.
Prøv at lukke helt ned og se hvor hurtig opstart du får.
Avatar billede Str1kez Seniormester
08. september 2019 - 07:43 #9
Altså når jeg lukker computeren HELT ned tager det 9 sek. Hvis jeg bare sætter den i dvale tager det ca. 5 sek
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2019 - 07:46 #10
#9 Så havde jeg brugt luk HELT ned hver gang. Sagen er nemlig også den at Windows jo som sagt opdaterer på pc jævnligt. For ikke at det går i kludder er det fint at den lukker helt ned så disse opdateringer bliver konfigureret når pc startes næste gang
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2019 - 07:47 #11
#9 Når du siger luk helt ned er det så startknap og lukke pc den vej?
Avatar billede Str1kez Seniormester
08. september 2019 - 07:49 #12
Okay tak. Jeg kom bare til at tænke på om der er nogle dele som bliver slidt af opstart, mange gange om dagen?
Det var bare en side jeg fandt, hvor der stod at det ville slide på blæsere og CPU. Passer det?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2019 - 07:55 #13
#12 Det der slider er jo på dele der bevæger sig som blæseren jo gør. Men den slides ikke af opstart. Den slides ved brug som man jo af gode grunde ikke kan undgå.
Avatar billede Str1kez Seniormester
08. september 2019 - 08:26 #14
Når jeg skriver "HELT SLUKKET" mener jeg at jeg går ned i min windows menu og trykker på "Luk computeren"
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2019 - 12:03 #15
9 sekunder i opstart, det er dog usædvanlig hurtigt. Det ændrer sig nok, når du får flere programmer, som starter med op.
Blæserne kører ikke i Slumre, og intet slides. Fordelen er også, at du kan fortsætte der hvor du slap, så du ikke skal begynde forfra, hvis du var i gang med noget.
Avatar billede Str1kez Seniormester
08. september 2019 - 12:55 #16
Altså jeg har en i5 8250U og en M2 ssd så tror ikke det ændrer sig alt for meget? Jeg har installeret alt hvad jeg skal bruge på den nu, og jeg renser den fra billeder og PDF'er hver uge. Så tror ikke at den bliver langsommere, men det kan kun tiden vise.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2019 - 17:04 #17
Tror jeg har misforstået noget. De 9 sekunder er for at LUKKE pc ikke starte den ;-)
Avatar billede Str1kez Seniormester
08. september 2019 - 18:58 #18
Nårghh for a lukke tager det omkring 4,5 sekunder.