Avatar billede jisch Mester
22. september 2019 - 08:25 Der er 11 kommentarer og
6 løsninger

Titel liinje

Er der en funktion i Excel (365), der kan vise indholdet af titel linjen - f.eks. i celle A1?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. september 2019 - 08:51 #1
Hvad mener du præcist med titellinjen?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
22. september 2019 - 09:24 #2
Nej, men det er uhyre let selv, at lave en sådan funktion.
Men, det kommer lidt an på, hvilke 'Titlel' du taler om???
Avatar billede jisch Mester
22. september 2019 - 09:45 #3
>Xl-Enthusiast og Dan Elgaard: Tak for svar. Den Titel linje  jeg tænker på er øverste linje når jeg aktiverer et regneark. Et nyt regneark viser Titel linjen "Mappe 1 - Excel".
Avatar billede jisch Mester
22. september 2019 - 10:23 #4
Dan Elgaard bragte mig på sporet - Tak. Jeg har skrevet denne funktion i VBA

Function Titel() As String
  Application.Volatile True
  A$ = ""
  If ActiveWorkbook.Saved Then A$ = " - Gemt"
  Titel = Application.Caption + A$
End Function

Desværre - jeg får titlen fint med =Titel(), men det fungerer tilsyneladende ikke med "Gemt". Er der et forslag?
Avatar billede Jan K Ekspert
22. september 2019 - 10:47 #5
Problemet er nok, at hver gang du afprøver funktionen, laver du en rettelse, og så er den faktisk ikke gemt.

Application.Volatile  har kun betydning, når der udføres en beregning i regnearket, ikke når det gemmes, og hver gang du laver en beregning, er denne ikke gemt. Derfor.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
22. september 2019 - 11:51 #6
Din funktion giver overskriften på selve Excel applikationen.
Er det ikke Workbook navnet, som du er på udkig efter?

Og, hvis du har funktionen i brug i flere åbne Workbook går det også galt, da du tester på den aktive Workbook, og ikke den Workbook, hvorfor funktionen er kaldt.

Sidst, men ikke mindst, vil funktionen aldrig kunne tilføre 'Gemt', hvis der er fortaget blot en enkelt genberegning - dermed er regnearket jo ikke gemt efter genberegningen :-)
Og, her går det galt med selve funktionen!
For gemmer du regnearket, skal funktionen jo ændre sig til 'Gemt'.
Men, for at kunne gøre dette, skal funktionen jo genberegne :-)
Og, dermed bliver 'Gemt' ændret tilbage igen - for efter den genberegning, er regnearket jo igen ikke gemt :-)

Jeg ved, hvad din ide er, men det kommer aldrig til, at virke :-)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
22. september 2019 - 12:00 #7
Forøvrigt, hvis du bare vil have filnavnet stående i en celle, kan du bare benytte denne formel:

http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/Fil%20Formler/Filnavn/
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2019 - 12:20 #8
Når du bruger en ´Funktion´ vil filen så ikke altid være gemt?

Du kan teste om filen har en sti.

If ActiveWorkbook.Path <> "" Then A$ = " - Gemt"

Prøv:
Function Filnavn(art)
    Application.Volatile

    If ActiveWorkbook.Path <> "" Then A$ = " - Gemt"

    Select Case art
        Case Is = 1
            Filnavn = Application.Caption + A$
        Case Is = 2
            Filnavn = ActiveWorkbook.Name
        Case Is = 3
            Filnavn = ActiveWorkbook.Path
        Case Is = 4
            Filnavn = ActiveWorkbook.Path & "\" & ActiveWorkbook.Name
        Case Is = 5
            Filnavn = Range("a1").Worksheet.Name
        Case Is = 6
            Filnavn = ActiveWorkbook.Name & "!" & Range("a1").Worksheet.Name
        Case Is = 7
            Filnavn = ActiveWorkbook.Path & "\" & ActiveWorkbook.Name & "!" & Range("a1").Worksheet.Name
        Case Is = 8
            Filnavn = ActiveWorkbook.BuiltinDocumentProperties("Last Save Time")
        Case Else
            Filnavn = CVErr(xlErrNA)
    End Select
End Function

Og formlen:
=Filnavn(1) til =Filnavn(8)

=Filnavn(1) vil vise: "Filnavn" - Excel eller "Filnavn" - Excel - Gemt

=Filnavn(8) skal formateres som: Dato og klokkeslet.
Avatar billede Jan K Ekspert
22. september 2019 - 13:18 #9
#8 Problemet med dit forslag er, at den godt nok viser om filen har en sti, men ikke om der er sket ændringer siden der blev gemt sidst.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2019 - 13:24 #10
#9 Er det det der spørges efter?
Avatar billede Jan K Ekspert
22. september 2019 - 13:44 #11
Da der var brugt Application.Volatile og ActiveWorkbook.Saved opfattede jeg det som om, OP ønskede, at han i cellen skulle kunne se om mappen var gemt eller ikke gemt i forbindelse med en redigering.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2019 - 13:51 #12
Så kan han måske bruge: =Filnavn(8)
Som vil vise sidst gemt, som f.eks.: 22-09-19 13:15:42
Avatar billede Jan K Ekspert
22. september 2019 - 14:18 #13
Måske :-)
Avatar billede jisch Mester
22. september 2019 - 18:31 #14
Tak til alle - lukker spørgsmålet.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2019 - 19:01 #15
Hvilken løsning kunne du bruge?
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2019 - 19:06 #16
I tillæg til #8 kan du prøve em kombination:

=Filnavn(1) & TEKST(Filnavn(8);" DD-MM-ÅÅ TT:MM:SS")
Avatar billede jisch Mester
23. september 2019 - 07:35 #17
>#15: Faktisk ingen løsning. Mit udgangspunkt som beskrevet i #4 var at se titlen (Caption) OGSÅ når Workbook er gemt.
Dette har #5 og #6 så glimrende beskrevet IKKE kan lade sig gøre, da funktionen udløser en ændring i arket.