Avatar billede krummel Juniormester
24. september 2019 - 09:56 Der er 3 kommentarer

Excel Solver - makro vba

Solver udfyldes via en makro. Det er ByChange feltet jeg har udfordringer med. Jeg har en String (optimal) med f6;f7;f16;f18 (som jeg kan ændre efter behov)
Hvordan kalder jeg String'en i ByChange?

SolverOk SetCell:="portafkast", MaxMinVal:=1, ValueOf:="0", ByChange:="optimal", Engine:=1, EngineDesc:="GRG Nonlinear"
eller
SolverOk SetCell:="portafkast", MaxMinVal:=1, ValueOf:="0", ByChange:=optimal, Engine:=1, EngineDesc:="GRG Nonlinear"
virker ikke

Den bør forstå den som følgende - og som virker.
SolverOk SetCell:="portafkast", MaxMinVal:=1, ValueOf:="0", ByChange:="f6;f7;f16;F18", Engine:=1, EngineDesc:="GRG Nonlinear"

Til info så er portafkast en celle som er navngivet, hvilket virker fint
Avatar billede M.O Seniormester
26. september 2019 - 16:13 #1
Et forsigtig bud er der skal bruges range istedet for string

Sub Eksempel()

Dim optimal As Range
Set optimal = Range("f6:f7,f16:F18 ")

optimal.Value = 55
End Sub
Avatar billede krummel Juniormester
12. januar 2020 - 20:50 #2
Nogen der har et bud? Mangler stadig en løsning :-)

#1 hvorfor optimal.Value = 55?
Og jeg tror mere det er hvordan jeg 'kalder' Optimal. Optimal indeholder jo det jeg skal bruge.
(jeg er slet ikke pr, så det er muligt jeg misforstår noget :-))
Avatar billede M.O Seniormester
27. januar 2020 - 08:21 #3
Sub Eksempel()

Dim portafkast As Range
Dim optimal As Range

Set portafkast = Range("a1")
Set optimal = Range("f6:f7,f16:f18") ' muligvis "f16,f18"

optimal.Value = portafkast

End Sub

Koden her ville være det samme som hvis formlen =a1 blev sat i f6,f7,f16 og f18
Så jeg har sikkert ikke forstået det helt endnu.

Håber der dukker en ekspert op der kan hjælpe dig i mål med det.