Avatar billede puren Ekspert
24. september 2019 - 17:58 Der er 1 kommentar og
1 løsning

vend spalte placering

hey

har en et dokument med flere sider og som er delt i 2 spalter
i spalte 1 står teksten på dansk
i spalte 2 står teksten på tysk

er der en nem måde at det rundt på så det tyske kommer først??

eller er der kun den lange vej med at kopier en spalte af gangen
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. september 2019 - 19:45 #1
Da tekst i spalter reelt er én fortløbende tekst, som løber fra spalte til spalte på én side, hvorefter den fortsætter på samme måde på næste side, er der ikke umiddelbart mulighed for at bytte spalter på alle sider på en fiks måde. Det kunne lade sig gøre at lave en makro, som kunne klare det, men det lyder ikke til, at der er mange sider, så det kan nok ikke betale sig, da det ikke er så enkelt at lave en sådan makro, idet tekst i andre spalter flytter sig, når man laver om ét sted (medmindre alt er skilt ad med indsatte spalteskift).

Forslag:
I stedet for spalter ville jeg sætte en sådan tekst op i en tabel med to kolonner, en til hvert sprog - du vil let kunne bytte rundt på det to kolonner, hvis der er behov for det. Tabelkanter kan fjernes, hvis det ikke skal være synligt, at det er en tabel. Opdel tabellen i flere rækker, hvis indholdet i de to kolonner skal stå ud for hinanden bestemte steder.

Du kan flytte din tekst til en sådan tabel. Forslag til fremgangsmåde:
1. Ændr dokumentet til kun at have én spalte. Så vil din tyske og danske tekst stå blandet mellem hinanden. Slet eventuelle spalteskift.

2. Opret en tabel med to kolonner og kopier alt indholdet til begge kolonner.

3. Slet teksten på det forkerte sprog fra hver a kolonnerne. Hvis du har indstillet sprog på teksten til hhv. dansk og tysk, kan du markere teksten i kolonne 1, og bruge Søg og erstat (Ctrl+H) til at søge tekst med sprog dansk og erstatte med ingenting. Gør det omvendte i kolonne 2.

Hvis teksten skal opdeles i flere rækker for at få teksten til at stå rigtigt ud for hinanden, kan du evt. først lave to tabeller, hver med 1 kolonne – ét sprog i hver. Opdel hver tabel i rækker efter behov. Til sidst kan du tilføje en kolonne til den tyske tabel og kopiere tabellen fra den danske tabel til den kolonne.
Avatar billede puren Ekspert
25. september 2019 - 20:34 #2
fandt en mere lav praktisk løsning

printet siderne
klippet dem over på midden
indscannet det

job done!