Avatar billede Xs_Razr Seniormester
29. september 2019 - 05:34 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan beregner man netværksbehov (Mbps)?

Hej derude

Jeg sidder her en sen aften og render igen igen ind i en irriterende forhindring. Jeg har længe godt kunnet tænke mig, at finde ud af om der en nem måde, at finde ud af hvordan man kan beregne et nogenlunde behov for netværkshastighed i Mbit.

Er der en tommelfingerregel, som man kan gå efter, hvis man vil prøve at ramme den rigtige mængde?

Status pt. er at vi er 3 brugere i lejligheden - lige nu på en 25/25 forbindelse. Rundt regnet er der 8-9 enheder der bruger nettet dagligt, og når jeg sidder her ud på natten og arbejder, kan jeg tydeligt mærke forskel, hvis jeg skal hente store filer på min ene maskine og vil fortsætte med noget så simpelt, som at bruge Chrome til almindeligt internetbrug ved siden af (læse artikler, shopping mm.). Lige så snart min ene maskine er færdig, kan jeg straks mærke klar forskel på hastigheden igen.

Er der ellers en hastighed i kan anbefale? Mener vi igennem foreningen kan få op mod 300/100 Mbit, men er ikke sikker på om det er nødvendigt.

Kan jeg selv gøre noget for at tweake forbindelsen selv? Pt er det gamle Cat5 kabler der er trukket, og forbindelsen går fra et modem og kablet videre over i en relativ kraftig Dual Band TP-Link router. Det varierer lidt, om forbindelsen bliver brugt kablet eller trådløst. Har det nogen påvirkning på hastigheden?

Håber i kan hjælpe mig - på forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
29. september 2019 - 11:01 #1
med youtube og tv på enheder, så sæt gerne 10Mbit af til hver enhed (andre dimser som køleskab, vaskemaskine og overvågning tæller ikke med).
Avatar billede wise Seniormester
29. september 2019 - 11:17 #2
Hvis du ikke begrænser hvor meget din fil-download-maskine må trække vil den jo altid  trække hvad den kan, så du vil altid kunne mærke den. Men med 300 fremfor 25 vil den være færdig 12 gange hurtigere (hvis modparten kan følge med )
Avatar billede MHerskind Praktikant
01. oktober 2019 - 16:10 #3
TechQuickie har en video om dette...

https://www.youtube.com/watch?v=2LOkI3Xyd_E&t=322s
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
26. oktober 2019 - 11:52 #4
@wise - skal dette håndteres via den GUI man har fra routeren? Konfiguration derinde igennem?