Avatar billede oldemor Mester
01. oktober 2019 - 18:05 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Clone styresystem

Hej jeg har en bærbar  computer med en næsten defekt harddisk og vil så gerne have styresystemet over på en usb harddisk,og så bruge den fremover og så glemme alt om den defekte der sidder i computeren. Hvordan gør jeg så lige det
Avatar billede INK Ekspert
01. oktober 2019 - 18:24 #1
Jeg ville foreslå udskiftning af din harddisk. På de fleste bærbare er det en simpel sag.
Oplys lige hvilken Windows version og gerne pc model/fabrikat.
Almindeligvis ville jeg foretage en ren ny installation af Windows10, og så reinstallere programmer og overflytte data. Men cloning er selvfølgelig en mulighed.
Avatar billede oldemor Mester
01. oktober 2019 - 18:33 #2
Det er en Packard bell EasyNote LS og er født med windows7 men er opgraderet til windows 10 (en ældre computer).Jeg kan jo ikke installere windows på en ny harddisk da systemet jo var installeret på compyteren da jeg købte den, så derfor ville det være dejligt hvis jeg kunne clone den over på en usb harddisk og så bruge den istedet for den defekte som sidder i den
Avatar billede INK Ekspert
01. oktober 2019 - 18:39 #3
Har ingen erfaring med at køre Windows fra en separat ekstern harddisk. Lyder ikke optimalt, da usb forbindelsen er en flaskehals. Måske kan andre hjælpe
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. oktober 2019 - 18:41 #4
Hvis du ønsker at kloner harddisk så er dette gratis-program meget velegnet til
opgaven:

https://www.ubackup.com/disk-clone-software.html
Avatar billede oldemor Mester
01. oktober 2019 - 18:53 #5
Hvis jeg nu køber en anden harddisk til den bærbare hvordan får jeg så styresystemet over på den nye når styresystemet ligger på den gamle harddisk.
Avatar billede INK Ekspert
01. oktober 2019 - 19:00 #6
Som #5 skriver kan du clone din gamle HDD, dvs. den bliver identisk med din nuværende disk og isættes.
Jeg vil dog anbefale en ren ny installation af Windows 10 (det er gratis, når du har en gyldig licens).
Det kræver dog geninstallation af programmer og overførsel af data.
Avatar billede INK Ekspert
01. oktober 2019 - 19:00 #7
Jeg mente #4
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. oktober 2019 - 20:05 #8
Vedr #3 - det kræver normalt special programmer at installere windows på USB drev. Det kan gøres - men på USB2 bliver det nok ikke godt.  På usb3 med SSD har jeg på en ACER REVO M1-601 opnået bedre resultater end på den indbyggede eMMC disk. Mange billige PCer leveres med eMMC disk - hvilket ikke må forveksles med en ægte SSD.
Avatar billede stan Novice
03. oktober 2019 - 12:56 #9
Hej

Uden forsinkelse er din kloning dette på en fysisk eller virtuel maskine?

I tilfælde af at det er på en fysisk maskine, foreslår jeg dig denne artikel https://www.backup-utility.com/fr/features/system-clone.html også softwaren her
https://www.easeus.fr/