Avatar billede Jesper Frehr Novice
02. oktober 2019 - 00:58 Der er 7 kommentarer

Lav en bipper - en Astabil multivibrator

Jeg har et køleskab son ikke lukker til. Det kan godt lukke, men man skal huske at lukke med et lille puf.
Derfor vil jeg gerne lave en lille auditiv reminder som siger en lyd når døren ikke er helt lukket. Jeg har kontakten, men mangler lydgiveren. Jeg er på udkig efter en bibbetone - ikke et laaaaaangt biiiiiiiiiiiip :o)

Jeg husker at jeg i senhalvfjerdserne lavede en astabil multivibrator efter Jan Soelbergs bog: "Anvendt elektronik". Den ville kunne gøre tricket, men bogen og bibberen er væk.

Måske man kan lave noget smartere idag?

Kontakten er en tændsluk, som tænder for strømmen. Strømmen kan være alt fra 1,5volt til 4,5 volt. Eller et 9 volts batteri.

Har I nogle gode ideer?
Avatar billede finb Ekspert
02. oktober 2019 - 08:53 #1
Hvis det ikke haster, kan jeg sende dig præcis det diagram:
""astabil multivibrator efter Jan Soelbergs bog: "Anvendt elektronik""
Avatar billede store-morten Ekspert
02. oktober 2019 - 09:23 #2
12 v. Bakalarm med eller uden lys.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. oktober 2019 - 11:31 #3
En snor fra håndtag gennem en øsken på side af køleskab, og et passende lod hængt i - så lukker det automatisk
Alternativt, om muligt, vend dørens ophæng, så den lukker den anden vej, hvor den ikke er slidt til udu.
Avatar billede bvirk Guru
02. oktober 2019 - 13:39 #4
Den simpleste lydgiver er en piezo busser der blot skal have en spænding. Man kunne så indledningsvis prøve om den kunne sættes ned i acceptabelt konstant hylende lydniveau med en seriemodstand.
Til selvbyg dims der giver skud eksempelvis hver 4. sekund tror jeg jeg ville bruge en xr2240 - med intern 128 deler holdes størelsen på oscilatorens kondensator nede. Blot en tanke.
Avatar billede bvirk Guru
02. oktober 2019 - 13:47 #5
rettelse: staves piezo buzzer
Avatar billede store-morten Ekspert
02. oktober 2019 - 14:12 #6
Kombineret Lydgiver - blinklyskombination og Elektronisk lydgiver.
3 lydstyrker
32 lyde

Forsyningsspænding    9 → 30 V=
Linsefarve    Rød
Monteringsform    Bajonetmontering
Strømtype    DC
Lyseffekt    Kortvarige blink
Lydgiver type    Elektronisk
Lydniveau i dB ved 1 m    110dB

https://dk.rs-online.com/web/p/lyssignalgivere-kombineret-med-lydgiver/7554037/
Avatar billede store-morten Ekspert
02. oktober 2019 - 14:19 #7