Avatar billede CESkovgaard Mester
10. oktober 2019 - 17:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Delezone ved orddeling er 'grået ud' (Word 2016)

Jeg er lige skiftet fra Word 2010 til Word 2016 og har lidt problemer. Jeg forventede ikke at den skulle drille mig på punkter jeg allerede kendte.
Når jeg går ind i 'layout' > 'orddeling' ser den umiddelbart ud som før.
Problemet er at jeg ikke har mulighed for at definere delezonen som jeg plejer. Det betyder at jeg ofte får for meget luft mellem ordene, selv hvis jeg har været inde med manuel stavekontrol er der stadig problemer.

Er der en indstilling jeg har overset?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. oktober 2019 - 18:09 #1
Du har ikke overset noget – men Microsoft har ændret noget. Delezone anvendes ikke i længere i dokumenter gemt i Word 2013 eller senere format.

Se min artikel ”Orddeling i Word – tips om automatisk orddeling og hvordan du forhindrer et ord i at blive delt”, https://www.thedoctools.com/wordtips/automatisk-orddeling-hindre-orddeling/ - se under overskriften ”Hvis du bruger Word 2013 eller senere version – feltet “Delezone””.
Avatar billede CESkovgaard Mester
10. oktober 2019 - 18:21 #2
Takker for svaret men ØV ØV ØV. Det mangedobler mit arbejde med opsætning.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. oktober 2019 - 19:34 #3
Hvis du mener, at resultatet var bedre i Word 2010, og hvis du har mulighed for at beholde dokumenter i kompatibilitetstilstand, kan du bevare adgang til Delezone. Men samtidig vil anden funktionalitet være tilpasset Word 2010.

Du skal være opmærksom på, at der også mellem Word 2010 og Word 2013 er lavet andre ændinger, som kan påvirke layoutet - gælder f.eks. håndtering af cellemargener i siderne af tabeller.
Avatar billede CESkovgaard Mester
10. oktober 2019 - 20:53 #4
Tak igen Lene
Jeg var nok for hurtig til at acceptere at gemme i 'nyt format'. Jeg prøvede om jeg kunne gemme i 'bagud-kompatibelt format', men det er vist ikke muligt.

Jeg HAR i øvrigt også opdaget at der var andre ting der ikke var så sjove. Jeg kendte formatet for 2010, men alt muligt flytter sig (en smule) når jeg går over til 2016 format. Hvis jeg arbejdede på mine dokumenter alene var det nok nemt at overskue, men når en af mine venner (med Word 2010) har arbejdet med det er dele af formateringen (og sidelayout) gået fløjten.

Jeg er ganske udmærket klar over at Word ikke er det bedste at sætte bøger op i. Adobes produkter er bedre, men nu har jeg kunnet leve med Word i xx år, og har faktisk ikke råd til at abonnere på In-dessign.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. oktober 2019 - 22:01 #5
Følgende kan evt. bruges for at vende tilbage til Word 2010-formatDet er ikke sikkert, at resultatet er, som du ønsker:

1. Gem som og vælg Word 97-2003-format (doc).

2. Få din ven med Word 2010 til at konvertere til Word 2010-format.

Og sørg så for IKKE at konvertere til Word 2016-format igen.