Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
15. oktober 2019 - 13:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Min skærm er begyndt at have svært ved at danne korrekt billede ved opstart

Når jeg starter systemet op, så blinker min skærm med det normale startbillede (ACER) for hvert 1§ sekund ca., og det kan stå på længe (flere minutter).

Som regel er jeg nu begyndt at slukke for computeren igen og starte forfra og efter nogen tid dannes billedet korrekt.

Skærmen kan stå og blinke i op til flere minutter før billedet dannes.

Jeg har checket kabelforbindelser etc, og kan ikke finde nogen fejl.

Arne-Beck
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
15. oktober 2019 - 13:39 #1
Rettelse: Når jeg starter systemet op, så blinker min skærm med det normale startbillede (ACER) for hvert (1½) sekund ca., og det kan stå på længe (flere minutter).
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. oktober 2019 - 15:30 #2
Jeg går ud fra, at der er tale om en stationær pc, siden du skriver, at du har "tjekket kabelforbindelser"
Prøv evt. med en anden skærm, hvis du har en sådan. Det kan jo være skærmen der er syg. En anden mulighed er, at det er grafikkortet der fejler.
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
15. oktober 2019 - 15:45 #3
Ja, det er ikke godt at vide, men en anden skærm har jeg ikke. Det er rigtig træls hvis det er den der er ved at være defekt.!
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
15. oktober 2019 - 15:54 #4
ErikHg

Der er tale om en stationær computer ja. Men det kan næppe være den, fordi skærmen viser i glimt med 1½ sekunders mellemrum skærmens navn alene når der er strøm til den og altså FØR jeg tænder for den stationære computer og når der er tændt så fortsætter skærmen med sine nykker indtil at den pludselig holder op og viser så det normale opstartsbillede igen, hvorefter alt er i orden igen. Grafikkortet må være udelukket. Strømkabler har jeg efterprøvet, og skærmen fortsætter med lissom at leve sit eget liv.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. oktober 2019 - 17:18 #5
Det er ikke så godt at du ingen anden skærm har :-(
Jeg mistænker nemlig skærmen, for at være synderen efter det du beskriver.
Har du et tv, men HDMI indgang kan du evt. forbinde computeren med dette.
Nedenstående link viser et adapterkabel fra DVI (udgangen på grafikkortet) til HDMI (indgangen på TV´et).Har grafikkortet en HDMI udgang så anvendes i stedet et almindeligt HDMI-kabel

https://www.av-cables.dk/hdmi-dvi/high-grade-dvi-hdmi-kabel-guldbelagt-1-m.html

Jeg lover ikke noget men det er da værd at prøve.
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. oktober 2019 - 22:30 #6
Rigtig mange TV har også den gamle VGA indgang..
Avatar billede Arne-Beck Christensen Seniormester
16. oktober 2019 - 18:13 #7
Jeg har fundet løsningen selv:

Ringede til ACER Support og beskrev min skærms opførsel.

Der er tale om at jeg skiftede på et tidspunkt til et DVI kabel i stedet for mit VGA kabel og det er efter det at problemet med den blinkene skærm er opstået.

ACER Support foreslog at skifte tilbage til VGA kablet for at se om problemet fortsatte eller ændrede sig. - det gjorde det.

Problemet med blinkene forsvandt simpelthen.

Nu oplyste supporteren at der findes 2 typer DVI kabler. Det ene er "single" kabel og det andet er "dual" kabel. Så forslaget van nu at finde ud af hvilket kabel jeg havde og så skifte til det andet.  Altså hvis jeg havde single så skifte til Dual og havde jeg dual så skifte til single.

Det viste sig at mit kabel var DUIAL så jeg gik til min computer forhandler og bad om et single DVI kabel, det fik jeg med for at prøve og det hjalp. Problemet er simpelthen nu løst.

Herefter slog jeg op på nettet for at finde en forklaring og det går ud på at dual kablet er beregnet på skærmopløsninger meget højere end 1920 x 1080 og det har jeg ikke brug for.

Så DVI single kablet er min løsning på problemet. Skærmen blinker ikke mere ved opstart, men danner nu igen billede som den skal uden problemer..
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. oktober 2019 - 19:16 #8
#7 Godt det lykkedes :-)