Avatar billede Cille04 Mester
18. oktober 2019 - 09:41 Der er 3 kommentarer

Storage typer

Jeg er i gang med at få styr på de forskellige storage typer, men synes det er lidt svært at finde rundt i.
Er der nogen af jer der kan hjælpe mig med at få styr på de forskellige slags - HDD, SSD, NVMe osv.

Tak på forhånd
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2019 - 11:41 #1
en HDD er en mekanisk harddisk, hvor data lages på magneter på roterende plader.

en SSD er en flash ram disk, hvor data skrives i en flash celle som kun kan bruges 1 gang, og der ligger flere 100tusinder lag af celler, som efterhånden opbruges, indtil det ikke længere er muligt at skrive mere data

du kan læse om mvn her
https://en.wikipedia.org/wiki/NVM_Express
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2019 - 12:27 #2
hvad er det du vil vide? Eller er det bare generelt?
HDD - roterende diske - skrive/læsehoved der peger hen over skiver for at læse/skrive data
SSD - ligesom en usb-nøgle - ingen bevægelige dele - hurtigere end HDD
NVME - nyere generation af SSD - teknikken til læse/skrive er ændret så det er endnu hurtigere
osv....?
Floppy Disk - holder ikke så meget data - roterende skive
der nok også en del andre medier :)
Avatar billede Cille04 Mester
19. oktober 2019 - 14:13 #3
Tak for hjælpen begge to! :-)

Jeg er helt med på HDD og SSD, havde dog lidt svært ved at finde rundt i NVMe og M.2 :-). Tror jeg nogenlunde har fået styr på det nu: at der overordnet findes HDD og SSD, hvoraf NVMe og M.2 er SSD typer.
NVMe er en standart der bruges til at kommunikere med motherboardet på, den er meget hurtig da den er placeret i PCIe.
M.2 er derimod en formfaktor og fortæller altså noget om hvordan den ser ud (længde/bredde). M.2 er ret kompakte, er de ikke?
En SSD vil derfor enten være SATA eller NVMe

Er det mon korrekt forstået? :-)