Avatar billede Cille04 Mester
23. oktober 2019 - 10:37 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Telefonstik

Hvad bruges telefonkabler (RJ11) til den dag i dag?
Avatar billede mort1 Ekspert
23. oktober 2019 - 10:52 #1
Ved ikke præcis hvad det er du mener med spørgsmålet, men RJ11 er vel bare standarden.
Avatar billede Cille04 Mester
23. oktober 2019 - 10:53 #2
Mit spørgsmål er blot hvad et RJ11 bruges til? :-)
Avatar billede mort1 Ekspert
23. oktober 2019 - 11:06 #3
Det korte svar er, at RJ11 stik/kabel forbinder fastnettelefoner med telefonnettet. RJ11 afløste for år tilbage det gamle trebenede telefonstik.
https://ibb.co/cDrm5S0
Avatar billede Cille04 Mester
23. oktober 2019 - 11:15 #4
Tusind tak :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. oktober 2019 - 11:21 #5
...Men bruges også i andre sammenhænge - jeg har eks. sat apperatur til PC via en seriel RS232 forbindelse, hvor apperaturet benytter RJ11.

Det er helt ligesom USB/Mikro USB - de bruges grundlæggende også til (seriel) datakommunikation, men bruges også til ladning og andre special-forbindelser...
Avatar billede Cille04 Mester
23. oktober 2019 - 11:31 #6
Så i forbindelse med fastnettelefoner, så går RJ11 kablet fra telefonstik til telefonen? Hvad så med de trådløse fastnettelefoner?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2019 - 12:21 #7
de trådløse snakker med antenner i master udenfor - og fra masterne er de kablet tilbage til telefoncentraler (hvor også de ældre telefoner er koblet til)
Du kan se, hvor master er placeret https://www.mastedatabasen.dk/VisKort/PageMap.aspx med forbehold - teleselskaberne sjusker med at vise korrekt placering.
Avatar billede mort1 Ekspert
23. oktober 2019 - 12:22 #8
En trådløs "fastnettelefon" er et tilkoblet system, hvor den base, som sender videre til de trådløse håndsæt, er tilsluttet telefonnettet på samme måde som en alm. fastnettelefon.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2019 - 12:22 #9
trådhøse fastnettelefoner er ikke trådløse - base-enheden er koblet på som en alm gammel telefon. Det er kun hørerør med betjeningsknapper, der er i trådløs forbindelse med basen.
Avatar billede Cille04 Mester
23. oktober 2019 - 12:27 #10
Tusind tak for hjælpen, nu giver det hele mening! :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. oktober 2019 - 12:39 #11
...Husk at telefonrøret på ældre telefoner typisk er koblet til selve telefonen med et kabel, der har RJ9 stik ;-)