Avatar billede M.O Seniormester
24. oktober 2019 - 10:56 Der er 5 kommentarer

Hent Data fra anden excel fil - sharepoint

Jeg har 4 excel filer som bor i hver deres bibliotek i skyen.
De 4 biblioteker er synkroniseret med Onedrive til min lokal computer.

Den ene af filerne er et samle ark som henter data fra de 3 andre.
P.T. er det opsat med Hent data -> fra fil -> fra projekt mappe
Det betyder at den peger på c:\users\"mit brugernavn"\osv...

Jeg vil gerne have samle filen også virker for andre brugere der synkronisere til deres computer uden brug af VBA

Jeg kan se at Microsoft er i gang - men er der nogen bud på at knække den?
https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/linking-2-excel-files-in-onedrive/7c3956ce-ac65-4577-91c2-57c0d1b04a50
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2019 - 11:51 #1
jeg ved ikke om Excel tillader det, men man kan i andre programmer bruge variabler til at komme ind i:
"c:\users\%username%\" - hvis du kopierer det ind i din stifinder, kommer du ind i din egen brugernavn, uden at skulle indtaste brugernavnet
Avatar billede M.O Seniormester
24. oktober 2019 - 12:49 #2
God idé , men Excel er desværre ikke med på den. :-)

DataSource.Error: En del af stien 'C:\Users\%username%\.........\Ugeskemaer.xlsx' blev ikke fundet.
Avatar billede M.O Seniormester
25. oktober 2019 - 15:00 #3
Bibliotekerne findes i samme hovedmappe.

Eks.
Samlefil findes her C:\Users\mo\Firmanavn\Mappenavn1
Datafil findes her C:\Users\mo\Firmanavn\Mappenavn2
Datafil findes her C:\Users\mo\Firmanavn\Mappenavn3
Datafil findes her C:\Users\mo\Firmanavn\Mappenavn4

Efter søgen på nettet har jeg fundet en mulig løsning.
https://techcommunity.microsoft.com/t5/Excel/Power-Query-Source-from-Relative-Paths/m-p/206150

=VENSTRE(CELLE("filnavn";A1);SØG("[";CELLE("filnavn";A1))-9)&"Mappenavn2"
=VENSTRE(CELLE("filnavn";A1);SØG("[";CELLE("filnavn";A1))-9)&"Mappenavn3"
=VENSTRE(CELLE("filnavn";A1);SØG("[";CELLE("filnavn";A1))-9)&"Mappenavn4"

navngive cellerne og herefter lave en Power-forspørgsels
Avatar billede M.O Seniormester
28. oktober 2019 - 08:28 #4
Måske en udfordring at samme celle finder lokal filnavn når 2 brugere tilgår filen på samme tid.
Avatar billede Paw Winther Mester
09. juni 2020 - 20:05 #5
Det er desværre et problem ved SharePoint, at link mellem forskellige filer vil linke via c-drevet når du åbner filerne via dine synkronioserede mapper.

Løsning:
1. Åben alle 4 filer direkte via SharePoint, og husk at vælge "Åben i app".
2. Ved hjælp af søg og erstat, ændre du linksne i samle arket fra at hedde "c:\users\"mit brugernavn"\osv...[Filnavn]" til kun at hedde "[Filnavn]".
3. Nu kan du lukke de 3 data ark, og stien i dit link vil nu hedde noget med "SharePoint" i stedet for "c:\users".

Her efter skal du passe på med at arbejde med filerne fra dit c-drev, så den ikke ændre dine links tilbage til c-drevet. Dette vil den f.eks. gøre hvis du samtidigt har dit samleark og data ark åben, og her efter gemmer dit dataark på c-drevet.

Jeg er med på at dit c-drev er synkroniseret med SharePoint, men det kigger Excel ikke på når du linker, den ser kun hvor fra filen er åben.