Avatar billede Jones Praktikant
27. oktober 2019 - 19:31 Der er 3 kommentarer

bedste serverløsning

Hvad kan I anbefale som den bedste serverløsning? Vi skal som familie kunne tilgå drevet alle sammen for at dele billeder. Er det bedste at ligge det online? I så fald hvilken løsning. Eller med en NAS disk, hvilke kan anbefales i forhold til at der tages automatisk online backup?
Vi har pt YouSee som udbyder og overvejer i den forbindelse at skifte modem for at få længere rækkevide. Så måske noget af det kan kombineres.
Vi har PT en stationær pc med en extern harddisk, men det fejler ofte med tilgangen og man kan kun tilgå den én af gangen.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2019 - 22:38 #1
option 1

Det nemmeste var faktisk hvis i laver et Dropbox abonnement (betaler for mere plads end gratis), fordi du da har automatisk online backup.

Så kan du lave mapper med sorterede billeder.

Dropbox synkroniserer automatisk alle filer du smider i den. Men hvis du sletter filer i Dropbox, bliver de ikke slettet på den lokale computer.

option 2

du investerer i en NAS med 2x2tb diske, det løber op i 3-4000 kr
og så kan du benytte https://onlime.dk/backup/ til automatisk backup

ulempen ved dette er at din NAS altid skal være tændt.

jeg vil anbefale løsning 1 :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. oktober 2019 - 08:27 #2
Jeg vil også sige 1. Online lager - Dropbox er bare en af mange udbydere. Har I i forvejen et Office365, er OneDrive et rigtig godt lagersted, med en del plads. Og ellers er der Google Drive, box.com og et væld af andre online lagerdrev, der samtidig kan synkronisere valgte mapper ned på din PC for let adgang.

Hvis du vælger en NAS (Det har jeg selv), skal du være forberedt på at bruge en del tid på at sætte dig ind i hvordan den fungerer, og løbende holde dig orienteret om ny tiltag, opdateringer - og skal i øvrigt selv administrere brugere m.m. - det kan godt spise en del af ens tid. Og skal du udnytte den til fulde ude fra den store verden, skal du også sætte dig lidt ind i netværk, port-forwarding m.m.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. oktober 2019 - 18:54 #3
Vær lige OBS på at ingen af cloud-udbyderne garanterer noget i forbindelse med backup - det er "best effort" og taber de noget, er det bare ærgerligt - så sørg selv for en plan B for de ting, der er uerstattelige!