Avatar billede Cille04 Mester
31. oktober 2019 - 12:29 Der er 3 kommentarer

DNS

Jeg har læst mig frem til, at DNS består af Local name servers, root name servers og authoritative name servers.

Jeg har dog lidt svært ved at forstå hvordan de hænger sammen og hvordan DNS fungerer i praksis
Avatar billede wise Seniormester
31. oktober 2019 - 18:01 #1
Helt kort

Internettets herrer har nogle root bane servere. Heraf fremgår det hver der er auth. for toplevel domæner. Fx .dk, .com og alle andre. De peger på dk hostmaster.

Dk hostmaster er auth for alle .dk domæner. Så der er jeg oprettet med info om at jeg har s-z.dk. Den har jeg “liggede” hos gratisdns.dk. Så dk hostmaster peger videre mod gratisstatus.dk hvis du laver looking på www.s-z.dk

Gratisdns er auth for s-z.dk så der sætter jeg det konkrete.

Din lokale dns i din router laver den rejse for at give dig min ip...
Avatar billede Cille04 Mester
01. november 2019 - 09:01 #2
Det jeg har problemer med at forstå er hvad de forskellige navne-servere gør :-)

I denne video på youtube nævnes der også en "resolver server".
https://www.youtube.com/watch?v=mpQZVYPuDGU

Andre steder hvor jeg har læst om DSN er denne server ikke med, der er kun nævnt local name servers, root name servers og authoritative name servers??
Avatar billede Alberte Praktikant
13. november 2019 - 12:28 #3
DNS- eller domænenavnserver gør, at du får en hurtigere indlæsningsside for dine domæner, da navnet viser at ændre det til et bedre domæne kan få dig en hurtigere indlæsningstid nogle gange.

Med venlig hilsen,
Alberta