Avatar billede dennislassen Praktikant
03. november 2019 - 21:03 Der er 14 kommentarer

Kablet netværk virker ikke.

Hej med jer,

Den ene dag da jeg startede computeren op, virkede internet forbindelsen over kable ikke længere, den trådløse forbindelse virker fint.

Når jeg laver en fejlsøgning, siger windows blot, at der ikke er noget kable sat i.

Under enhedhåndtering under andre enheder står Ethernet-controller, som om der ikke er en korrekt driver. Jeg har prøvet at lede efter en driver, men det afhjælper ikke problemet når jeg installerer denne.

Bundkortet der sidder i computeren er et ASRock  Z87 Extreme9/AC, hvad jeg selv har kunne finde frem til, af oplysninger om det onboard netkort er dette:
Gigabit LAN 10/100/1000 Mb/s
1 x Giga PHY Intel® I217V, 1 x GigaLAN Intel® I211AT

Under enhedhåndtering under netkort, har jeg en der hedder Intel(R) Ethernet Connection I217-V, så umiddelbart vil jeg mene det er driveren til Intel(R) I211AT der mangler.

Jeg har installeret en Intel(R) I211-AT driver, men det laver ikke om på, at Ethernet-controller står under andre enheder i enhedhåndtering.

Jeg er løbet tør for idéer, og håber i kan hjælpe, så jeg kan få mit netkort vagt til live igen.

På forhånd tak :)
Avatar billede claes57 Ekspert
03. november 2019 - 21:36 #1
det kan være, at intel via opdatering har sat en driver ind, som ikke dur hos dig - og hvis de har kuk i regnskabet, så får du ikke lige den gamle ind. Prøv evt med en systemgendannelse tilbage til da det virkede - evt bare 5 dage bagud.
Hvis det så virker, så se lige, hvad driver hedder der.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2019 - 21:40 #2
du skal bare opdatere din driver
du skal hente den originale driver til  netkortet
hvis det er intel skal du på intels hjemmeside
Avatar billede kurtba Ekspert
03. november 2019 - 22:25 #3
Jeg vil foreslå, at du henter driveren hos producenten af bundkortet, da der kan være lavet modifikationer.
Du kan finde den originale driver her
https://www.asrock.com/mb/Intel/Z87%20Extreme9ac/#Download
Avatar billede dennislassen Praktikant
04. november 2019 - 10:12 #4
Kurtba: Jeg har prøvet at hente denne driver, den gør desværre ingen forskel :(

Claes57: Jeg har ikke forsøgt at gendanne fra tideligere, det er selvfølgelig en mulighed, jeg har dog ikke styr på hvornår det satte ud. Jeg har bare kørt trådløst, men nu vil jeg gerne have det til at virke igen. Jeg prøver din løsning og ser hvad der sker.
Avatar billede dennislassen Praktikant
04. november 2019 - 20:40 #5
Efter lidt flere forsøg med div. ting, er jeg kommet frem til at andre har samme problem som mig. Det er kommet efter opdatering af windows med bla. opdatering KB4524147 og KB4515384. Nu er min udfordring, at jeg kun kan se opdateringer installeret d.3/11, kan man ikke se dem der er installeret længere tilbage?
Avatar billede kurtba Ekspert
04. november 2019 - 22:05 #6
Du kan jo  også overveje en helt anden løsning, nemlig at sætte et nyt netkort i pc.en. De koster ikke meget.
Avatar billede dennislassen Praktikant
05. november 2019 - 08:56 #7
Kurtba: Ja det kunne jeg godt, jeg synes bare det er ærgerligt når det tydeligt er en windows fejl der er årsag til problemet.
Avatar billede sonalias Seniormester
05. november 2019 - 11:46 #8
Hej Dennis
Jeg har før oplevet noget lignende, pludseligt virkede mit onboard netkort ikke længere, brugte en frygtelig masse tid og endte med at købe et eksternt netkort.
(Måske 2 år siden).
For nyligt var jeg inde og rode i bios og så at onboard netkort somehow var deaktiveret, efter aktivering virkede det fint igen....
Bare et hint, tjek lige at bios ser fint ud :)
Avatar billede dennislassen Praktikant
05. november 2019 - 19:54 #9
Sonalias: Tak for det gode bud, jeg har været i bios og kigge og det var desværre slået til der inde:(
Avatar billede milter Ekspert
05. november 2019 - 21:04 #10
Manualen til dit bundkort siger, at der er 2 RJ45-porte ((Intel® I211AT). Har du prøvet dem begge?
Avatar billede dennislassen Praktikant
05. november 2019 - 23:38 #11
Milter: Jeg har prøvet dem begge, men ingen ting sker. Jeg har lagt mærke til at der er orange lys i den øverste port. Da netkortet virkede blinkede det i den grønne diode.
Den nederste port er helt død, og som nævnt lyset den øverste kun i den orange diode.
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2019 - 21:08 #12
Der er tilsyneladende lidt forskelle i, hvad de grønne og orange farver i forskellige RJ45-porte betyder. Grønt blink betyder,normalt at der er god forbindelse, og at der udveksles oplysninger både upstream og downstream.

Teksten herunder er fundet på nettet:

When the orange LED is on, the port is being connected, but no data is being transferred
When the orange LED is blinking, data is being transferred

Hvis det orange lys i den øverste port er konstant, ville jeg derfor holde mig til den fremover og gå ud fra, at computeren via den forsøger at skabe forbindelse til dit Intel(R) I211-AT-kort, men at det ikke lykkes.

At det ikke lykkes kan skyldes flere ting. Prøv f.eks. at kigge på linket herunder:

https://www.pcworld.com/article/2835564/when-your-ethernet-wont-connect.html

Men, det at der er forskellige diodereaktioner på øverste og nederste RJ45-porte kunne tyde på, at der er mekaniske fejl i porten/portene, hvis de ellers burde reagere ens og være af samme type. Jeg kan ikke finde noget om, hvorfor der skulle være forskelle mellem dem.

Har du prøvet med andre RJ45-kabler?
Avatar billede dennislassen Praktikant
07. november 2019 - 22:05 #13
milter: Jeg har ikke prøvet med et anden kabel, dette vil jeg afprøve i weekenden. Hvis nu windows slet ikke har en driver til en del af netkortet, så kan det vil heller ikke styre lyset i dioderne på det? jeg tænker det er derfor det virker helt dødt? Men mange tak for dit svar, jeg vender retur når jeg har prøvet andet kabel.
Avatar billede Anja Praktikant
13. november 2019 - 12:22 #14
Opdater driver! Kontroller, at kabelforbindelser tændes og slukkes, fjern alle ledninger op til 10 sekunder, og tænd det derefter igen, og sæt alle ledninger tilbage

Med venlig hilsen,
Anja
https://juleopskrift.dk/