Avatar billede folj Forsker
07. november 2019 - 12:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Nemt at spotte den aktive celle i EXCEL

Et spørgsmål om at spotte den aktive celle.

Jeg har en funktion i et starte excel-sheet der finder den aktuelle celle for den bruger der er logget ind og den aktuelle dato.Det er blot ikke så nemt for brugeren at spotte den aktive celle...

Er der nogen der har kreret noget der gør den aktive celle mere synlig for brugeren.

Det skal gerne være noget der er nemt at tilføje.
Det skal gerne være noget der ikke berører alle brugerens excel-filer - kun denne.
Avatar billede folj Forsker
07. november 2019 - 12:44 #1
beklager: et starte excel-sheet skulle være et STORT excel-sheet
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. november 2019 - 13:30 #2
Ved ikke om det er noget sådan du söger:
https://docs.microsoft.com/en-us/office/vba/api/excel.application.activecell

Ellers kan man altid finde den ved CTRL + Backspace.
Avatar billede Jan K Ekspert
07. november 2019 - 13:54 #3
Det kommer lidt an på, hvordan du vil have den fundet:

Den kode viser en meddelelsesboks med adressen på den aktive celle

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    MsgBox "Den aktive celle er " & ActiveCell.Address
End Sub

Den skal ligge på arkets kodemodul
Avatar billede Jan K Ekspert
07. november 2019 - 13:58 #4
En anden måde er at fremhæve den AKTIVE celle med en farve, hvilket ka gøres med

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Cells.Interior.ColorIndex = 0
    Target.Interior.Color = vbCyan
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Den durer dog ikke, hvis du allerede bruger bagrundsfarver i andre celler.
Avatar billede Jan K Ekspert
07. november 2019 - 16:13 #5
Hvis du vil fremhæve den aktive celle med en baggrundsfarve, og bevare den farve, der eventuelt allerede er i cellen, kan du bruge betinget formatering

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    With Target
        .Worksheet.Cells.FormatConditions.Delete
        .FormatConditions.Add xlExpression, , "SAND"
        .FormatConditions(1).Interior.Color = vbRed
    End With
End Sub

Til gengæld vil den lave ulykker, hvis der allerede bruges betinget formatering i regnearket.
Avatar billede folj Forsker
14. november 2019 - 12:33 #6
Tak for jeres engegement, men endnu ikke nogle brugbare forslag da jeg med det foreslåede vil miste mine betingede formateringer...
Avatar billede Jan K Ekspert
14. november 2019 - 16:00 #7
Problemet ligger i, at man kan fange den celle, du kommer til og formatere den, men man kan ikke fange den celle, du kommer fra, så den kan resettes. Derfor er man nødt til at resette hele arket.

Denne video viser en løsning, som er baseret på at du lavet et ekstra ark, som du så kan skulke bagefter

https://www.youtube.com/watch?v=1tca0u5naU0