Avatar billede filia Juniormester
12. november 2019 - 12:51 Der er 6 kommentarer

Nyt galleri uden Flash Player?

På min hjemmegjorte (Dreamweaver) hjemmeside har jeg et galleri, som afspilles med Flash Player. Det er lavet via Bridge - for efterhånden længe siden. Jeg har set, at Flash Playeren pr. 1.12.19 ikke længere vil blive understøttet, vist nok af Windows.
Så jeg har brug for et nyt galleri.

Og egentlig en helt ny hjemmeside ...
Men i første omgang ville det da være rart kun at skifte galleriet ud med et andet, der på samme måde kan integreres i en tabelcelle af en given størrelse.

I forvejen har det været lidt irriterende, at man ofte først skal indlæse/tillade Flash, før galleriet er dukket op. Men at det fremover slet ikke understøttes eller bare bliver yderligere besværliggjort, er selvfølgelig langt værre.

Nogen bud på, hvad der evt. kan egne sig her?
Web er langt fra min spidskompetence, men jeg har da lavet noget gennem årene. Kort sagt må det gerne være temmelig enkelt! :-)

Webadressen (fjern x'erne): www. xstuxxdio-bxx.dkx
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. november 2019 - 12:56 #1
Jeg er selv glad for Piwigo:
http://da.piwigo.org/
Avatar billede keysersoze Guru
12. november 2019 - 18:31 #2
Flash har været forældet længe og virker slet ikke på de fleste mobile enheder - jeg har ikke haft Flash installeret på nogen enhed i flere år så kan slet ikke se hvordan dit ser ud. Hvis det du er ude efter er en galleri-karrusel så synes jeg at https://swiperjs.com/ har mange gode muligheder.
Avatar billede filia Juniormester
17. november 2019 - 11:45 #3
Tak for tips, jeg har kigget lidt på begge, og umiddelbart er det mit indtryk, at det ikke er gallerier, som jeg selv kan placere i den størrelse, der er afsat til det på hjemmesiden, altså x gange x pixels i en celle..
Og det er det, jeg sådan nu og her er mest interesseret i.
Jeg ved godt, at min hjemmeside er en oldsag rent teknisk, men jeg har ikke tid til en helt ny foreløbig, og den skal desuden kun fungere som et tilgængeligt visitkort. Dvs. at det, der nu engang er, skal fungere - rimeligt.
Har i øvrigt set, at det vist først er fra december 2020, at Flash udgår helt, og ikke nu her i '19..
Men ja, det er jo problematisk allerede nu.
Avatar billede keysersoze Guru
17. november 2019 - 12:22 #4
Selvfølgelig kan du tilpasse efter behov - det kræver bare tilpasning af css (eller i nogle enkelte tilfælde styres det af parametre til JavaScript).
Avatar billede filia Juniormester
17. november 2019 - 14:02 #5
Ja, jeg har set nærmere på det, du har muligvis ret. Med muligvis mener jeg kun, at der er stor forskel på, hvad der er muligt, og hvad jeg kan finde ud af. Men muligvis.

Så en enkelt ting, før jeg måske begynder at bruge rigtig meget tid på det (som sagt, ikke min spidskompetence, men dog nogenlunde bekendt med CSS, javscript mm.): Der står jo, at det er udviklet til mobiler. Så hvad med ganske almindelige skærme? Der skal jo heller ikke swipes. - ?
Avatar billede keysersoze Guru
17. november 2019 - 14:08 #6
Hvis du tænker på swiperjs fungerer det på alle platforme - jeg tror at deres selling point bare er, at de til forskel fra mange andre har implementeret mulighed for at swipe på mobil i stedet for fx at bruge klassiske pile. Pilene, eller anden form for paging, kan så være synlig og brugbar på desktop - det hele kan styres under opsætningen af swiperjs.