Avatar billede passiflora Juniormester
04. december 2019 - 12:50 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Farver i png

Hej

Jeg har oprettet et simpelt billede med en farve i photoshop og gemmer det i png format.

Åbner jeg nu og gemmer det i Fire Works så får jeg en anden, mere rigtig farve.
Hvorfor mon, hvorledes gør jeg det "rigtig" fra Photoshop

Jeg har lagt billederne her ...
Gemt photoshop ... http://brander.me/Photoshop.png
Gemt Fire Works ...  ... http://brander.me/Photoshop-fw.png

.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. december 2019 - 13:29 #1
Linkene kan ikke åbnes :-(
Avatar billede milter Ekspert
04. december 2019 - 13:35 #2
Jeg kan heller ikke åbne dem, men jeg kunne tænke mig, dit problem på en eller anden måde har noget med brug/ingen brug af farveprofiler, (ICC-profiler), at gøre.
Avatar billede passiflora Juniormester
04. december 2019 - 13:56 #3
Undskyld ... der skal åbenbart være www'er foran ...

Gemt i Fire Works http://www.brander.me/Photoshop-fw.png
Gemt i Photoshop http://www.brander.me/Photoshop.png
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. december 2019 - 14:46 #4
Underskyld, men jeg kan ikke se forskel på farverne.
Avatar billede passiflora Juniormester
04. december 2019 - 15:03 #5
Jeg har en fane med hvert billede, togler jeg der frem og tilbage, syns jeg forskellen er tydelig ...
Har lige lavet et link, hvor jeg har samlet begge ...
http://www.brander.me/PNG-samlet.jpg
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. december 2019 - 15:46 #6
Det er som om farven i Photo Shop er mere rent grøn, end den i Fire Works. Den sidst nævnte har ligesom et strejf af gul i sig.
Avatar billede milter Ekspert
04. december 2019 - 15:47 #7
#5.

Når jeg har små versioner af de to billeder fra indlæg #3 liggende på skrivebordet ved siden af hinanden, så ser de ud som billederne gør i dit indlæg #5, altså forskellige.  Når jeg åbner dem side om side i mit billedredigeringsprogram, Corel PaintShop Pro 2018, så er de helt ens.

Jeg tror, det må have noget at gøre med den farveprofil, du anvender i de to programmer, og at PS-udgaven bruger en S-RGB profil, medens FW-udgaven bruger en Adobe RGB profil. Men det er kun et skud.
Avatar billede passiflora Juniormester
04. december 2019 - 16:32 #8
Milter ... åbner jeg begge i photoshop ... så er det også helt ens ...
Når jeg gemmer i photoshop så er valg af farveprofil/ICC profil grå. Og jeg bad Photoshop om ikke lave farvestyring på filen.

Findes der noget værktøj der kan aflæse hvilken farveprofil der er indlejret ... uden at åbne billedet i photoshop ...
Avatar billede poko1 Ekspert
04. december 2019 - 17:12 #9
Det er indstillinger i Photoshop der har ændret sig
Hvis du printer ud derfra er de ens jeg har inden den forrige opdatering fra Adobe været udsat for det i den seneste er det igen i orden
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. december 2019 - 17:44 #10
RGB værdierne i de to farver er ens, men Fire Works har samtidig med profilændringen ændret CMYK-værdierne
fra C82 M9 Y80 K1
til C70 M18 Y75 K3
Starter du med at oprette billedet i CMYK farver og derefter gemme som png?
Png-formatet understøtter ikke CMYK farver, så der sker en farvekonvertering.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. december 2019 - 17:53 #11
I min (gamle) Photoshop kan man på pilen nederst til venstre vælge, at se farveprofilen.
Avatar billede milter Ekspert
04. december 2019 - 18:12 #12
I min PaintShop Pro kan man også se farveprofilen (hvis den har en), men de billeder, du har linket til, har ingen. Måske bliver de fjernet ved upload?

Og med min "colour picker" kan jeg se, at mht. RGB-værdier på dit billede i indlæg #5, så er værdien for R (rød) 87 i FW, mendens den er 0 i PS-udgaven. Værdierne for G og B er næsten de samme i begge udgaver.

Prøv at læse her:

https://www.google.com/search?rlz=1C1MSIM_enDK775DK775&ei=JtvnXcnnLJKFk74Pn-WTmAE&q=adobe+fireworks+colour+managements&oq=adobe+fireworks+colour+managements&gs_l=psy-ab.3..33i160.9339.13010..13451...0.0..0.113.1080.11j2......0....1..gws-wiz.......33i22i29i30j33i21j33i10.nnTPAjTsfAw&ved=0ahUKEwjJku-9sZzmAhWSwsQBHZ_yBBMQ4dUDCAs&uact=5
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. december 2019 - 18:45 #13
#12 milter
Photoshop viser, at Photoshop.png har profilen Adobe RGB, Photoshop-fw.png har profilen sRGB og PNG-samlet.jpg har ingen profil.
Avatar billede milter Ekspert
04. december 2019 - 19:04 #14
#13, FinnRasmussen.

Tak. Mit PaintShop Pro viser dem begge uden profiler. Og så var det altså lige modsat af, hvad jeg gættede på i indlæg #7 :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. december 2019 - 19:36 #15
#14 milter
Jeg ville også have gættet på det modsatte, og jeg mener du har ret i, at det er de inkluderede farveprofiler, der giver forskellen.
Avatar billede milter Ekspert
04. december 2019 - 20:42 #16
Jeg faldt lige over dette link:

http://www.gballard.net/psd/saveforwebshift.html
Avatar billede passiflora Juniormester
05. december 2019 - 08:59 #17
Tak.
Ikke jeg helt i mål, eller at jeg umiddelbart kan få Photoshop til at opføre sig "ordentlig" ... men jeg har noget at arbejde med. :)