Avatar billede rsalomon Juniormester
05. december 2019 - 10:38 Der er 7 kommentarer

Automatisk målsøgning

Hej

Jeg er i gang med at lave et budget, hvor jeg gerne vil have budgettet til at beregne skatten måned for måned, og sætte det som hensættelse, frem til november, hvor jeg mindsker hensættelse med den totale beregnet skat for året

Det er egentlig kun skattebetalingen i november jeg mangler en formel for. Pt. bruger jeg målsøgning for at gøre primo ultimo ens.

Skal lige nævnes at mit budget beregner selv rente måned for måned ud fra trækket på kassekreditten, hvilket påvirker skatten, så jeg kan ikke bare lave = skat for året

F.eks.
Skat
          Jan feb mar april maj juni juli aug sep okt nov dec Total
          50  50  50  50    50  50  50  50  50  50  50  50  600

Hensættelse
primo Jan feb  mar april maj  juni juli  aug  sep okt  nov dec ultimo
100    150 200 250 300  350 400 450 500 550 600 50  100 100

Håber det giver mening

På forhånd tak
Avatar billede Jan K Ekspert
05. december 2019 - 14:30 #1
Jeg tror ikke jeg helt forstår problemet. Er november ikke bare forskellen mellem den totale beregnede skat og det, der er hensat til og med oktober plus den nye hensættelse for den måned?
Avatar billede rsalomon Juniormester
05. december 2019 - 14:47 #2
Hej Jan

Jov men ikke helt.

Problemet er at måned for måned beregnes en rente udfra trækket på kassekreditten. Rente fragår mit resultat før skat.

Dvs. i november måned hvor jeg betaler min skat for alle 12 måneder, så laver det et træk på kassekreditten, hvilket ændre mine renteudgifter, samt den skat jeg skal betale.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
05. december 2019 - 15:13 #3
Er det ikke også rigtigt!
Hvis du trækker på kassekreditten så ændrer dine renter sig og dermed også skatten.
Avatar billede rsalomon Juniormester
05. december 2019 - 15:33 #4
Hej Thomas

Men problemet er kun i december, da skatterne fra jan til oktober bliver hensat (ingen træk på kassekreditten), så betaler jeg skatten november for Jan til Dec, hvilket gør at jeg laver et træk på kassekreditten der så ændre min rentebetaling i december, hvilket gør at mit resultat før skat bliver mindre, i forhold til, at jeg ikke betaler skatten.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. december 2019 - 16:05 #5
Hvordan kan du betale skat i november af et resultat for december som du vel først kan kende efter udgangen af december?

Det du ønsker vil føre til en cirkulær reference.
Avatar billede rsalomon Juniormester
17. december 2019 - 12:04 #6
Hej xl-Enthusiast
Hvis man har råd til at betale sin selskabsskat for f.eks. 2019 i november kan man spare en del i renter til det offentlige, så jeg sidder pt. manuelt og tager vores resultat frem til oktober, og budgetter så november og december.

Jeg har nemlig også problemet med cirkulær reference når jeg bruger formler. Jeg har brugt målsøgning, hvilket virker.
Vil helst gerne slippe for målsøgning manuelt, da jeg har 10 filer jeg skal gøre det ved.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
19. december 2019 - 11:56 #7
Personligt vil jeg lave en mellemregning. Således vil jeg i mellemregningen have primo  hensættelse til skat, ny beregnet skat og betalt skat seperat som giver totalt hensat skat. Så er det denne mellemregning jeg vil linke til fra balancen.
Hvis jeg forstår dig rigtig.