Avatar billede GlennV Novice
13. december 2019 - 19:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Malware "qpdownload.com"

Hej eksperten,
Jeg har en pc, hvor der konstant (under et sekund efter at den forrige er fjernet) kommer popups (Windows 10 notifikationer) op i højre hjørne af pc'en, med diverse irriterende "tilbud". De stammer alle fra "qpdownload.com"

Jeg har forsøgt på at installere Malwarebytes, men får desværre en fejl i installationsprocessen.

Er der en måde at få bugt med skidtet på?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2019 - 19:23 #1
Prøv at hente Malwarebytes Cameleon og se om du så kan få Malwarebytes installeret:
https://www.malwarebytes.com/chameleon/

Alternativt prøv AdwCleaner og se om den kan fjerne den:
https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2019 - 19:26 #2
Hvis det man vil fjerne ligger under programmer og funktioner, vil jeg anbefale man fjerner med Revo Uninstaller Free, som rydder bedre op end almindelig afinstallering gør:
https://www.revouninstaller.com/download-freeware-version.php
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2019 - 23:02 #3
Det lyder som om du har besøgt en side, hvor man indsætter malware på din browser og udnytter din browser cookies og din besked forevisning fra din browser.
Om det så er Internet Explorer / Edge / Chrome / Firefox, så er der nok sat nogen udvidelse eller udnytter forevis besked sårbarhed fra Chrome og Firefox.

Besked forevisning som kan være nyttigt eksempel hvis man besøger sin egen Gmail / Outlook.com, kan den hjemmeside give dig relevant besked at der er kommet besked, udnyttes stort af skumle mennesker der står bag disse sider, eller det kan stamme fra tilføjet udvidelse eksempel video konverter som også benyttes eksempel et middel til at angribe dig med ikke relevante reklamer og endda kan replikere, efterligne Windows Defender når det ikke er dette.

For dette vil jeg anbefale om at prøve at Nulstille dit browser, om det så er Chrome eller Firefox.
Virker det stadigt ikke er måske afinstallering af browser, og nulstille dit Internet Explorer, og se om du har mulighed for at fjerne den malware som udnytter denne sårbarhed.
Løser dette ikke, fjern Chrome eller Firefox, se om du kan installere Malwarebytes og skanne for dit pc og fjerne malware, og installer om på dit browser.

Bedste værktøj til disse ubehagelige malwares er at tilføje udvidelse til din Chrome eller Firefox er uBlock Origin, og aktivere blokker Malwares og blokker reklamer ved at kigge på indstillinger på udvidelse.
Se eksempel dette.

Minder lidt om dette:
https://youtu.be/O3iGTuEw-nE

Er uBlock Origin indstalleret og aktiveret, kan se ikonet, tryk på den og tryk på indstillinger som ligner tre streger, dette er forevis dashboard.
Lige nedenunder Opdater nu / Update now, efter den tredje flueben kasse, tryk på + / PLUS, så du kan indsætte flueben til den relevante blokkering.
Her skal du indsætte alt under Ads / Reklamer og under Malware domains, dette vil sikre dig, at du ikke oplever det igen.

- Er det første par foreslag om nulstilling og alt andet før uBlock Origin forslag for indviklet?
Gem dine relevante filer, dokumenter mv. til ekstern hhd, og nulstil dit Windows 10 på frisk. Dette betyder, at du kommer til at starte med at i installere om på dine programmer.
Installer dine favorit browser, og følg anvisning om at blokkere reklamer og malware domains ovenpå, så du er sikret mod ondsindede sider som du er kommet til at opleve her.

Held og lykke.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2019 - 07:37 #4
#3 Enig i generelt at bruge en adblock, og UBlock Origin er rigtig god. Bruger den selv :-)
Avatar billede GlennV Novice
29. december 2019 - 19:02 #5
Det lykkedes at få installeret Malwarebytes Cameleon, som kunne få fjernet skidtet :)
Mange tak for hjælpen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2019 - 19:43 #6
#5 Super :-)
Avatar billede GlennV Novice
29. december 2019 - 20:45 #7
Jeg fik vidst snakket for hurtigt.
Der var ingen popups i noget tid efter jeg kørte Malwarebytes, men de dukkede op igen efter en times tid.
Jeg forsøger mig nu med guiden fra Jørgen B.
Indtil videre virker det at gendanne Chrome til standardindstillinger, men jeg kigger igen senere.

Det må nævnes at dette er en arbejds pc, som jeg ikke er alene om at håndtere. Efter anden bruger er popups kommet tilbage. - Jeg tænker at dette enten kan betyde at en hjemmeside som den anden bruger har besøgt genindstallerede en Malware, eller at den bare tog lidt lang tid om at "komme ud af dvale", efter genstart fra Malwarebytes, og altså aldrig har været slettet. (Trods at Malwarebytes fandt nogle filer den gerne ville af med, heraf dog ingen navngivet qpdownload)

Jeg krydser atter fingre :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2019 - 21:51 #8
Tjek også noget med om du synkroniserer med andre enheder. Det kan også gøre at ubehageligheder kommer tilbage.