Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
14. december 2019 - 10:00 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

En God iPad ....

Hej !

Jeg har snart fødselsdag ....

Og :

Min kone foreslår, at jeg ønsker mig en iPad ...

Det er, måske, også en god idé ...
- Men jeg ved ikke lige hvad fordelene er med en ipad. Frem for og en PC.
- Der er også så mange modeller ...
- Hvad skal man mon vælge ?
*
God Lørdag. Venlig Hilsen Jørn *
*
Avatar billede eurositi Ekspert
14. december 2019 - 11:00 #1
En tablet ("iPad" er jo blot dén tablet-model, som produceres af Apple, og der findes jo mange andre) er først og fremmest beregnet til underholdning frem for arbejde.

Fordelen ved tablets er, at de altid er lige ved hånden og er klar med det samme, hvis man vil se et program, spille små spil, søge lidt på nettet, se billeder osv., og lige som på en mobiltelefon, kan en del apps (DRTV, Netflix, TV2 Play, osv) hurtigt vises på TV-skærmen, hvis I har f.eks. en Chromecast tilsluttet TV-apparatet (koster 300-650 kr). Groft sagt er en tablet en "forvokset smartphone uden telefon-funktion".

Prismæssigt koster en almindelig tablet 2-4000 kroner. Prisen afhænger af, hvor meget lagerplads, og hvor hurtig/ny den er. En del tablets, f.eks. Samsungs Galaxy Note tablet kan også køre Windows, så hvis man tilkøber et specielt tastatur, kan tablet'en bruges som en lille bærbar computer. Lignende muligheder findes til andre tablets. Men er man vant til en rigtig bærbar, vil det aldrig føles lige så godt.

Så en tablet kan aldrig erstatte en "rigtig computer", hvis man er vant til at installere programmer og arbejde på en PC. Underholdnings-spil ser flotte ud på en tablet, men den kan heller ikke bruge til de spil, som findes til PC'er med kraftige grafikkort og spille-konsoller som Sonys PlayStation og Microsofts Xbox.

Man kan sagtens få en fornuftig ny bærbar eller sågar stationær PC til 4-5000 kroner, som vil kunne holde i 5-7 år til almindelig arbejdsbrug. Så køb en tablet til 2000 (eller mindre), hvis du bare har brug for en lille computer, du hurtigt kan slå ting op på. Den er smartere end en PC, hvis man har fundet en madopskrift på nettet og står i køkkenet og laver mad, eller hvis man vil sidde i sengen og se et TV-program eller en Youtube-video.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
14. december 2019 - 12:02 #2
Tak, eurositi
Avatar billede thov Forsker
14. december 2019 - 18:22 #3
Jeg har lige investeret 1500kr. i en Lenovo tablet.
For 50kr.fordoblede jeg lagerpladsen med et microSD på 32 Gb.
Og den arbejder gnidningsløst sammen med Huawei smartphone, Garmin
smartwatch, Bkool hometrainer og et smartTV med indbygget Chromecast.

De eneste "æbler" jeg behøver, kommer i en pose fra supermarkedet, smager
bedre og er billigere.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
14. december 2019 - 21:31 #4
Tak til jer begge to ...