Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
14. december 2019 - 11:38 Der er 17 kommentarer

CPU kører tit 100% + høj system forbrug?

Hej Eksperter.
Jeg oplever tit min CPU kører på 100% på joblisten, men er ikke varm på speccy.

Kiggede på min jobliste i dag og så system kørte mere end 20%?

Er der noget galt med min computer?

links til videoer og billeder:

https://imgur.com/OfPmwVH

Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
14. december 2019 - 11:38 #1
link til billedet med system over 20%

https://imgur.com/a/iwEPJpT
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. december 2019 - 11:57 #2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. december 2019 - 11:58 #3
Som vi var inde på i https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1031192 kan du tydeligt se at det er CSGo og Steam der bruger dine systemressourcer. Hvis du lukker disse programmer ned, vil din PC sandsynligvis ikke fejle noget.

Der er altså ikke noget som helst galt med din PC, fordi et spil lægger beslag på de øvrige ledige ressourcer der er i din hardware. Det er sådan programmer (spil) fungerer.

Selvfølgelig kan der ligge "snavs" på din PC, der æder dine ressourcer, men der er ikke umiddelbart noget på listen. Andet end måske "Discord" - jeg ved ikke hvad det er, men siden det kører med flere processer, må det være noget du bruger ret intensivt. Bruger du det ikke, så afinstaller det.
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
14. december 2019 - 12:03 #4
Min computer fryser næsten aldrig eller noget, men er bare i tvivl om mit spil kører lavere fps eller kører dårligere end hvis min CPU kørte under 100%?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. december 2019 - 12:16 #5
Nej, store spil vil stort set altid æde al tilgængelig CPU, så igenigenigen - det ser helt normalt ud.
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
14. december 2019 - 12:18 #6
Men nogengange kører den ret store procenter i Google eller på skrivebordet?
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
14. december 2019 - 13:43 #7
?
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
14. december 2019 - 15:29 #8
Men nogengange kører den ret store procenter i Google eller på skrivebordet?
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. december 2019 - 15:46 #9
Jeg har haft problemer med et program der hed Sound Tap Audio Streaming Recorder fra NCH Software. Dengang viste CPU forbruget 26 %, uden  at programmet var i brug. Programmet var et købe-program der blev downloadet. Producenten er beliggende i Australien. Der blev skrevet adskillige mails, desværre uden problemet blev afhjulpet. Til sidst opgav jeg og fandt et andet program der bare virker. Jeg ved godt at der er stor forskel på et CPU forbrug på næsten 100 % og på 26 % , men det er bare for at vise, at der er visse programmer der sluger en masse CPU kraft. Der må dog have været et eller andet galt, men selvfølgelig påstod de hos producenten, at de aldrig havde oplevet dette før. Det vil jeg vove at påstå er løgn.
Styresystemet der dengang var installeret var Windows 7 64 bit og der var rigeligt med RAM installeret nemlig 32 GB.  Dvs. at omkring hele 6-7 GB blev ædt op af programmet, selv i "tomgang". Det er absolut ikke tilfredsstillende!
Om problemet er det same i Windows 10 ved jeg ikke, men jeg kan ikke forestille mig andet.
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
14. december 2019 - 16:00 #10
[b] Ødelægger 100% ens computer?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. december 2019 - 17:47 #11
Nej, 100% belastning er helt normalt, hvis man kører stressende programmer (store spil). Det er der ikke noget der tager skade af.

Så længe PC´en ikke begynder at hænge, er der slet ikke nogen problemer. Det er helt normalt.

Selvfølgelig kan der være mange flere ting i det, end vi lige kan se på de få billeder, men du skriver selv PC´en ikke hænger, og dermed har du ikke nogen af de kørende processer der kører med så høj prioritet at det går ud over de øvrige - så får alle processer den del af CPU´en de beder om. Og dermed har du ikke noget problem.

Luk CSGo, og luk Steam - hvis din PC stadig står på 100% CPU, har du et problem. Men det tvivler jeg på...
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
14. december 2019 - 18:09 #12
Den kører på 90-100% hvis jeg bevæger musen hurtigt rundt?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. december 2019 - 18:42 #13
Med hvilke programmer åbne?
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
14. december 2019 - 19:05 #14
Google eller discord eller lignende.
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
14. december 2019 - 19:06 #15
Har vidst læst det kunne være et Windows problem
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. december 2019 - 20:05 #16
Luk ALLE aktive programmer ned. Har du så problemer?
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2020 - 15:49 #17
Det er helt naturlig, hvis man har spil, live streaming og bruger endda Chrome og Discord, at det vil sætte ting igang.
- Så vil det have større strømforbrug for at kunne trække på trådene, og hvis det er naturlig din hverdag, sådan er det bare.

Medmindre man har Gamer PC, hvilket uanset pris, vil dette have også have væsentlig strømforbrug, det vil aldrug skade ens pc, medmindre dit ikke kan trække det, så skal man lukke det man ikke bruger så man ikke oplever lag, hak eller andet 🤓

Jeg tror, at det ser meget fint ud, medmindre du gerne vil vide hvilken tiltsg du gerne vil have fir din pc, mangler vi model oplysninger 👋

God dag, og godt nytår.