Avatar billede ExcelNovice Juniormester
14. december 2019 - 22:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvis - når to kriterier skal være opfyldt

Jeg har brug for en formel som kan returnere én værdi hvis begge af to krav er opfyldt, og ellers en anden værdi.
Krav#1 : tallet i D2 skal være mellem 4 og 9 - (eller større end 3 og mindre end 10)
Krav#2 : tallet i E2 skal være mellem 16 og 18 (eller større end 15 og mindre end 19)

Denne her giver 'SAND' hele vejen: =HVIS(ELLER(D2<3;D2>10);HVIS(ELLER(E2<18;E2>16);SAND;FALSK))

Så et eller andet er galt. Kan nogen hjælpe? :-)

Jeg bruger Excel 2016
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. december 2019 - 22:57 #1
=HVIS((D2>3)*(D2<10)*(E2>15)*(E2<19);SAND;FALSK)

eller

=(D2>3)*(D2<10)*(E2>15)*(E2<19)

Den første returnerer SAND eller FALSK, den sidste 1 eller 0.
Avatar billede ExcelNovice Juniormester
14. december 2019 - 23:36 #2
Tusind tak!  Det virker :-)  Men hvad er det lige * tegnet gør - jeg er ikke stødt på det som andet end et gange-tegn?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. december 2019 - 07:47 #3
(D2>3)*(D2<10) = OG(D2>3;D2<10)

altså, * tegnet er en slags erstatning for OG-funktionen, idet dog det første udtryk returnerer 1 hvis begge betingelser er opfyldt (0 ellers) mens det sidste udtryk returnerer SAND hvis begge betingelser er opfyldt (FALSK ellers).

(D2>3) og (D2<10) er logiske tests som kan være enten SAND eller FALSK. Hvis begge er SAND evalueres formlen til (SAND)*(SAND) og når SAND indgår i en regneoperation (*) så konverteres SAND til 1 og dermed SAND * SAND til 1 * 1 = 1.
Hvis kun én af betingelserne (for eksempel den første) er opfyldt, har vi: =(SAND)*(FALSK) = 1 * 0 = 0.

På lignende måde kan + tegnet virke som en slags erstatning for ELLER funktionen.

Jeg bruger aldrig funktionerne OG og ELLER, men almindelige aritmetiske udtryk som (D2>3)*(D2<10), men det er selvfølgelig en smags sag.
Avatar billede ExcelNovice Juniormester
15. januar 2020 - 07:08 #4
Tak xl-Enthusiast - det er altid lidt lettere at huske, når man også kender forklaringen :-)