Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
21. december 2019 - 17:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål om CPU.

Hej Eksperter. Jeg har haft min CPU helt op på 100% i et stykke tid, indtil jeg igår slettet alle programmer jeg ikke brugte. Nu er min CPU faldet markant, men bliver høj igen når jeg åbner et program eller kører min mus hurtigt rundt. Er der en måde man kan fikse problemet på, eller er det helt normalt?

https://imgur.com/a/xogN6L8

her i videoen viser jeg et klip, hvor jeg kører min mus hurtigt rundt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. december 2019 - 18:37 #1
Prøv at rense med CCleaner. Det kan ligger mange rester i databasen.

Programmet er gratis.

https://www.ccleaner.com/ccleaner/download
Avatar billede kurtba Ekspert
21. december 2019 - 22:12 #2
Hvis jeg stopper din film, når den er ca. halvvejs og står på 36%, så kan jeg nedenunder se diverse programmer, som bruger flittigt af din cpu, og umiddelbart så er det sammenlagt tæt på 36%, så det er ikke din mus, men alle disse ting der kører, som bruger cpu.en.
Jeg prøvede lige på min egen pc, og hvis jeg kører meget hurtigt med musen, så giver det umiddelbart et merforbrug på cpu.en på ca. 10 %, så det er ikke gratis at bruge den så kraftigt.
Så du skal kigge på, om du nødvendigvis skal have alle disse  ting kørende samtidig. Umiddelbart er de store cpu slugere Chrome, Spotify, xbox gamebar, styring af skrivebordsvindue og noget game dvr.  Behøver de virkelig at køre samtidig alle sammen?
Man skal være opmærksom når man installerer noget, at mange programmer samtidig lægger noget under start, så de altid er startet og kører i baggrunden, selv om man ikke lige bruger dem. Så prøv at kig i din startfane i joblisten, om ikke der er en masse ting, som du kan deaktivere.
F.eks. xbox gamebar - bruger du den aktuelt, eller er den bare startet af sig selv.
Der er jo ingen grund til at starte den, før man skal bruge den. Sådan skal man se på alt under startfanen - skal det bruges umiddelbart efter start. Hvis ikke - så deaktiver det.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2019 - 07:56 #3
Cpu kunne være bottleneck (svag cpu)
Og som Kurt skriver, begræns hvad der starter med Windows og lad være med at have en masse åbent på en gang du ikke bruger hele tiden.