23. december 2019 - 18:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til søgning

Sidder med en lille database hvor vi registre de vare vi har på lager
der er flere af samme navn.
Vil gerne i en formular lave en knap der viser alle af et vare nummer
Er der en der kan hjælpe med hvordan jeg løser den

Mvh Klaus
Avatar billede bvirk Guru
24. december 2019 - 11:07 #1
En måde kunne være:

Lav en kopi af formularen og ændrer datakilde til er en forespørsel hvis betyngelse ('where del' af sql udtryk) er den kaldende formulares værdi af varenavn.

Det kan konkretiseres hvis vi får nogle formular/tabel/felt navne
24. december 2019 - 11:49 #2
Formular heder: Coils
Tabel 1 Navn : Coils
            Felter: ID, Dato, Vare nr, Farve nr.,Lokation, Bemærkninger , M/Stk, Antal
Tabel 2 Navn Art
            Felter : ID, Art
Avatar billede bvirk Guru
24. december 2019 - 13:45 #3
Alt er let når man ved hvad man skal søge ;) - her vises hvordan man i en forspørgsel refererer til indholdet af et felt i valgte post i en åbenformular:

https://stackoverflow.com/questions/21881877/reference-a-field-on-a-form-within-a-query-using-sql

Opret en forespørsel, qCoils med sql udtrykket

  select * from Coils where Vare=[FORMS]![Coils]![Vare]

Kør forespørgslen når Formular vare er åben og en post er valgt.

Den knap hvormed det ønskes at se alle navnlige vare kan blot åbne forespørsel, hvis det er tilstrækkeligt eller man kan lave en formular, som er en kopi af Coils hvis datakilde er forespørgslen

select * viser alle felter - man kan også explicit udvælge

select ID, Dato, [Vare nr], [Farve nr.],Lokation, [Bemærkninger] , [M/Stk], Antal

Bemærk nødvendig [ ] omklamring når feltnavne ikke er rene ascii alphanums

Det skal lige  nævnes at det er standard funktionalitet i datasheet view, at kunne filtrere på et feltindhold - med andre ord - i datasheet view - med markøren stående på en vare, er  der knap eller menupunkt - 'filtrer på makerede' som reducerer til de poster der har det vare navn - og anden knap der toggler med filtered og all.