Avatar billede brasso Forsker
28. december 2019 - 18:26 Der er 8 kommentarer

Allokkere RAM til onboard grafikkort??

Hej
I fortsættelse af denne tråd: https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1027262
Har jeg nu det problem at jeg forsøger at køre et program (Google Sketchup make 2017), der kommer med besked om at grafikkortet kun har 512 GB RAM, og der anbefales 1024.
Kan jeg på nogen måde, gå ind og omdirigere noget af den øvrige RAM, så det fast bruges af grafikkortet? Der er 8 GB RAM installeret ud over grafikrammen.
Avatar billede brasso Forsker
28. december 2019 - 18:32 #1
Lige en tilføjelse.
I systemoplysninger kan jeg se de 2 kort:

1. AMD Radeon HD 6520G, med 512 GB RAM
2. AMD Radeon 6600M and 6700M Series, med 1,00 GB RAM

Hvis jeg så kunne tvinge programmet til at bruge  Kort 2, burde det jo måske løse problemet.

Jeg kan se i programmet, når jeg åbner det at det bruger kort 1, selv om jeg vil mene det skulle skifte til kort 2, i følge indstillingerne i Catalyst.
Avatar billede kurtba Ekspert
28. december 2019 - 19:38 #2
Hvis du i enhedshåndtering deaktiverer kort 1, burde den automatisk bruge kort 2.
Men det er vel ikke så simpelt, at de 2 kort har hver sine udgange? Så du evt. bare skal flytte dit kabel til udgangen fra kort 2.
Avatar billede milter Ekspert
28. december 2019 - 19:53 #3
Noget tyder på, den HP er af ældre dato, når den ikke har drivere til Windows 10.

Er der problemer med at køre Google Sketchup make 2017? Hvis ikke, kan du ignorere beskeden. Hvis der ingen problemer er, betyder det blot, at programmet gerne vil have et lidt bedre grafikkort, men at det i det aktuelle tilfælde ikke betyder noget.

Ellers kan du evt.  kigge i computerens indstillinger for strømbesparelse. Jeg har ikke kunnet finde en brugervejledning til den, men for at få den til at bruge det mere strømslugende Radeon 6600M skal ydelsen sættes til noget i retning af "Bedste ydelse" eller lignende.

Hvilket styresystem er der på den?
Avatar billede milter Ekspert
28. december 2019 - 20:02 #4
Så fandt jeg alligevel den brugsanvisning:

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03092987

Jeg tror, du finder det på side 44 og efterfølgende under afsnittene "Using power plans" og "Using HP Power Manager".
Avatar billede brasso Forsker
28. december 2019 - 20:50 #5
#3. der er ikke problemer ud over at brugerfladen ikke opdateres korrekt, og den ser meget grovkornet ud. Det omkring liggende vindue og diverse ikoner i værktøjslinjerne ser ganske fine ud.
Jeg har sat alt der hedder strømstyring i Windows 10 til max. ydelse.
Jeg har kørt en Radeon overclocing test, men den tester kun CPU'n ikke grafik processorerne.
Vedr. alder på PC'n er jeg lidt usikker, men den er født med Windows 7, 64 bit. så umiddelbart burde den også kunne køre Windows 10. I enhedshåndtering ser alle enheder også ud til at der er installeret brugbare drivers.
Dog er der på begge grafikkort drivere et lille ikon oven i skærmikonet, det er svæart at tyde, men ligner en skærm med en sort kugle i og en gul streg under.
Samme ikon er der også på driverne til IDE/ATA/ATAPI driverne.

https://www.dropbox.com/s/8udm7sil1ycmtbr/Enhedsh%C3%A5ndtering%20-%20sk%C3%A6rmkort.PNG?dl=0
Avatar billede milter Ekspert
28. december 2019 - 23:27 #6
På linket herunder finder du "SketchUp Checkup application", som kan teste grafikkortet. Du finder det ved at udvide afsnittet: "Windows 10, Windows 8+ and Windows 7+". Prøv det og se, hvad der sker:

https://help.sketchup.com/en/sketchup/sketchup-hardware-and-software-requirements
Avatar billede milter Ekspert
29. december 2019 - 18:32 #7
Og lige for at slå en ting fast, nej, du kan ikke "flytte/allokere" RAM fra bundkortet til grafikkortet på nogen måde.
Avatar billede kurtba Ekspert
29. december 2019 - 21:18 #8
Som jeg ser det, har du ikke installeret de rigtige grafikdrivere, og jfr. amd vil de indbyggede i win10 sætte store begrænsninger for, hvad man så kan.
Så vidt jeg kan se, så skulle der være win 10 drivere at hente hos AMD her:
https://www.amd.com/en/support
Gå evt. lidt ned på siden og download deres program, som automatisk skulle kunne finde den rigtige driver.
Virker den ikke, må du prøve at lede lidt mellem mulighederne foroven.