Avatar billede unknown_someone Juniormester
01. januar 2020 - 17:48 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Hvilken ny gaming-skærm

Jeg sidder på noget efterhånden lidt bedaget udstyr - et Nvidia GeForce GTX 770 og en Samsung SyncMaster P2470HD. Grafikkortet kommer til at overleve lidt endnu men overvejer en ny skærm dels pga alder og dels pga nye behov.

Jeg vil gerne have 2 x HDMI samt højttalere og da den også bruges til gaming skal responstid være god lige som det vel også næsten er at krav at den skal være på mindst 144hz.

Jeg har kigget lidt på https://www.compumail.dk/da/p/aoc-g2790px-27-1920-x-1080-vga-hd-15-hdmi-displayport-144hz-pivot-skaerm-992976085 men er i tvivl på 2 punkter. Først og fremmest kører den med FreeSync og jeg bør vel finde en med G-sync og så, selvom en 27" på nogen punkter lyder tiltalende da den også skal bruges til TV og kode-arbejde, er jeg alligevel blevet bange for om det er for stort til gaming når man sidder relativt tæt på og om opløsningen bør være bedre når skærmen bliver det større.

Har kigget lidt efter januar-tilbud men det eneste, der kommer tæt på er en ASUS VG258QR, men den er kun med 1xHDMI.

Hvad har eksperterne af input?
Avatar billede Slater Ekspert
02. januar 2020 - 07:15 #1
Du behøver ikke lede efter G-sync skærme længere, bare fordi du har et Nvidia-kort. FreeSync understøttes generelt af begge - dog ikke garanteret for alle skærme. I stedet for at lede efter en med G-sync er det bedre at finde en med FreeSync, som også er "G-Sync compatible". Det betyder at den er garanteret at virke med Nvidia-kort, men som regel er FreeSync-skærme billigere og udvalget er større.

Personligt synes jeg også at 27" er for stort til 1080p i almindelig computerskærm-afstand. Der synes jeg helt klart man skal op i 1440p eller mere. Naturligvis er det til dels subjektivt, men jeg har altid frarådet det. Det ser mærkbart sløret ud.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
02. januar 2020 - 12:56 #2
Hvis jeg så snævrer feltet lidt ind og evt også ser bort fra 2xHDMI (kan bare vælge at bruge DisplayPort) så kigger jeg lige nu mest på https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/pc-skarme/AOCG2590FX/aoc-g2590fx-24-5-gaming-skarm samt https://www.fcomputer.dk/asus-vg258qr-led-skaerm-24-5-amd-freesync-tn-0-5ms

Udover at den ene kører 165zh/0,5ms og den anden 144hz/1ms er der så noget jeg har overset der kan forsvare den noget højere pris?
Avatar billede Slater Ekspert
02. januar 2020 - 13:05 #3
Næh, på papiret er forskellene meget små. ASUS'en har også dobbelt så stort kontrastforhold, men det behøver ikke betyde noget. Til gengæld kan der være meget stor forskel på kvaliteten af panelerne (farveægthed, ghosting, bleeding, osv.), som ikke kan ses ud fra et spec sheet, men næsten kun ved at se skærmen i brug. Jeg ved ASUS laver gode TN-paneler, men jeg kender ikke til AOC's.