Avatar billede kaffekanden Mester
03. januar 2020 - 15:33 Der er 5 kommentarer

zoom i Windows 10

Hej folkens :)
Er der nogle der ved om man kan få Windows 10
til at zoome ind og ud på skærmen når man spiller spil ligesom man kan på Mac?
MVH Morten
Avatar billede eurositi Ekspert
03. januar 2020 - 15:52 #1
Du aktiverer zoom-funktionen i Windows ved at trykke Windows-tasten og Plus-tasten ned samtidigt. Du kan vælge mellem fuldskærms-zoom, linse-zoom og et forankret zoom-område placeret i et fast område af skærmen.

Men funktionen virker formentlig kun, hvis du kører spillet i vindues-tilstand - og jeg tvivler på, at det fungerer med såkaldt "rigtige" spil - altså de CPU- og GPU-intensive spil, som slet ikke fås til MacOS. I disse spil kan man til gengæld ofte definere skærmopløsningen såvel som andre visnings-elementer og på dén måde skabe en form for zoom-effekt.

Ved lejlighed vil jeg lige undersøge, om det alligevel virker i nogle af mine grafik-tunge spil.
Avatar billede Slater Ekspert
03. januar 2020 - 16:57 #2
Hvordan fungerer det på Mac? Kan du ikke beskrive det (opretter), da jeg ikke selv har haft en Mac, og jeg gætter på mange andre der kender til Windows er i samme båd.

Umiddelbart kan jeg ikke se hvordan det skulle fungere, da f.eks. zoom-funktionen i Windows som eurositi beskriver afhænger af musen, men den bruges til andre ting i de fleste spil. Med mindre man spiller med controller - men det vil så give helt andre problemer at skulle styre både den og mus samtidig.

Samtidig kan man i mange spil bare sætte opløsningen lidt ned, hvis man gerne vil have tingene lidt større. Og mange moderne spil har særlige indstillinger for UI scaling.
Avatar billede kaffekanden Mester
04. januar 2020 - 17:55 #3
på Mac fungere zoom funktionen med den tast der svare til windows tasten og med musen Macs zoom funktion er mere flydene end på windows når man zoomer og grafikken bliver ikke dårligere af det i spil
jeg bruger meget funktionen når jeg fx spiller sådan nogle spil som fx. Diablo og Age of Empire og mange andre på Mac fordi jeg er svagseende og så zoomer jeg ind og ud på ting ind imellem så ville ønske at Windows havde samme zoom funktion der kan bruges når man spiller
Avatar billede Slater Ekspert
04. januar 2020 - 18:27 #4
Men hvordan fungerer det? Når man zoomer, er det per definition umuligt at se hele skærmen, så hvordan kontrollerer du hvad der zoomes ind på? Hvis du styrer med musen, hvordan fungerer det så samtidig med at spillet også styres med musen? Og hvis ikke, hvordan styres det så?
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2020 - 19:01 #5
Windows understøtter desværre zoom in ved spil, hellere ikke din spil udvilker medmindre den feature er allerede inkludere så er kommands knap man skal finde.

Det bedste alternativt er kun at skifte resolution til mindre skalering så tingene figurere større for dig, dette er nok den eneste løsning, for høj resolution er jo normalt små detaljer, altså alt er mindre.

Hygge§