Avatar billede peterpeter Seniormester
05. januar 2020 - 16:26 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Betaling - 15.000 kr. Hvordan uden skat

Kære alle

Jeg skal lave en hjemmeside grafikopgave for en lokal virksomhed.
Prisen er 15.000 kr. som de gerne vil give mig.

MEN - Jeg har intet firma eller lign. Jeg er helt almindelig lønmodtager og laver arbejdet i min fritid og har aldrig tidligere fået penge for sådan en opgave og forventer heller ikke at gøre det i fremtiden.

Hvordan gør man dette nemmest ?

Hvis de betaler mig 15.000 kr. direkte skal jeg vel betale skat af beløbet, ikke ?
Min søn på 14 år hjælper mig også lidt. Kan jeg ikke skrive hans navn og kontonummer på faktura ? Det er vel ikke ulovligt !!
- og da han ikke har noget arbejde, er det vel en del af hans frikort !!!

Håber I forstår mit dilemma - jeg vil jo helst ikke gøre noget forkert/ulovligt.

Kan I hjælpe mig ?

På forhånd tusind tak ;-)

/Peter
Avatar billede nemlig Professor
05. januar 2020 - 16:40 #1
De 15.000 kr. er skattepligtig hos dig og/eller din søn.
Indtægten skal fordeles mellem din søn og dig - alt efter indsats.
Du må ikke bare give din søn hele indkomsten.
Den del din søn får, er også skattepligtig, men er beløbet indenfor frikortgrænsen, så skal han kun betale 8% arbejdsmarkedsbidrag.
Du skal også betale arbejdsmarkedsbidrag + skat.
Du er fritaget for moms, så længe du omsætter for under 50.000 kr. årligt.
Jeg er usikker på, om du skal have et CVR.nr.
Skal firmaet ikke have en faktura?
Hvis der er krav om CVR nr. er det nemmeste, at du opretter det på dig selv og sender en regning.
Så kan du give din søn en løn for indsatsen. Her kan jeg anbefale www.danloen.dk
Så er dit overskud/skattepligtige indkomst 15.000 kr. minus løn til din søn.
Avatar billede peterpeter Seniormester
05. januar 2020 - 16:49 #2
Tusind tak for dit svar.
Øv - troede det kunne gøres mere simpelt ;-)

Jeg vælger at lade min søn gøre alt arbejdet (jeg hjælper ham bare lidt - ulønnet).
Hans frikort grænse bliver ikke overskredet.
Han laver en faktura til firma'et, med hans arbejde beskrevet samt hans navn og kontonummer på skrevet.

Er det ikke det nemmeste ???
- Så slipper vi for CVR nr. / Moms / Skat etc. etc.
Avatar billede peterpeter Seniormester
05. januar 2020 - 16:52 #3
Kunden / Firma'et er vel ligeglad med om det er et firma med CVR nr. eller blot en privatperson, ikke ?
Avatar billede nemlig Professor
05. januar 2020 - 17:57 #4
Jeg ved ikke om firmaet kræver faktura med CVR.nr. eller om det er et generelt krav.

Under alle omstændigheder er overskuddet skattepligtigt. Jeg vil ikke gøre mig til dommer over, om du kan lade din søn stå 100% for overskuddet. Men er det tilfældet, skal han medtage overskuddet på sin selvangivelse. Skattemæssigt medfører det, at han kommer til at betale 8% arbejdsmarkedsbidrag.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. januar 2020 - 21:20 #5
hvis du og din søn vil undgå en dummebøde fra Skat, så spørg dog dem.
Vi kan ikke samtlige regler og undtagelser, og personligt synes jeg, at alle skal betale skat.
Hvis du hjælper din søn med opgaven, så skal du opgive en del at omsætningen på din selvangivelse, og lade være med at skattetænke for et så relativt lille beløb.
Avatar billede acore Ekspert
06. januar 2020 - 07:42 #6
Hvis du kan argumentere for, at det er en hobbyvirksomhed, og det lyder sådan, så kan det være en enkel løsning. Se http://hobbyvirksomhed.dk/%c3%b8konomi/

Du undgår moms, cvr og andet bureaukrati og beskattes af indtægten minus direkte udgifter, der blot anføres på selvangivelsen under "Anden personlig indkomst".
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
09. januar 2020 - 21:10 #7
Hvis det er din søn der udfører opgaven er han rette indkomstmodtager og skal derfor selvangive de kr. 15.000 som B-indkomst.

Han personfradrag vil i vidt omfang æde skatten, men der vil skulle svares arbejdsmarkedsbidrag.

Det er vist så simpelt at der ikke er grund til at oprette cvr, momsregistrering eller spørge Skattestyrelsen. Husk at din søn efter omstændighederne vil kunne fratrække de omkostninger han har ved at oppebære indkomsten.