Avatar billede Carsten Kruse Praktikant
07. januar 2020 - 21:57 Der er 4 kommentarer

overspilning af vhs til dvd. Billede hopper

Jeg vil overføre VHS-film til brændte dvd'er.
Jeg har en Panasonic superdrive NV-MV15 VHS, og da jeg prøvede at konvertere til min computer, så hopper billedet.
Jeg brugte en USB EasyCAP USB2 Video Capture med en switchbar scart han til 3x RCA han videokabel.

- Jeg læste, at det kan være nyttigt at bruge en ekstern framesync-tbc. Men når jeg søger efter det, finder jeg ikke en til at købe. Jeg er ikke sindssyg obs for, at det skal være det bedste ... bare for at det blive gjort.

Jeg er en novice ... så hvis du kunne forklare det på almindeligt sprog, hvordan jeg løser mit problem, ville det blive værdsat.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
08. januar 2020 - 01:01 #1
Panasonic NV-MV15 er OK, men Easycap er ikke god, du bør bruge nogle dyrere konvertere fx. Hauppauge USB 2 Live eller nogle af de dyrere Terratec modeller, eller de gamle PInnacle USB510 og 710 (ikke Dazzle).
Hvis billedet ikke hopper på dit tv bør det heller ikke hoppe på computeren. Der må så være noget galt med kablerne eller konverteren.
Du kan bruge visse gamle Panasonic DVD recordere som pass through "TBC" se eksempel her lavet med en Panasonic ES-10
http://www.datanord.dk/videobaand/vhs-video-eksempler/
På dette forum kan du finde alt om digitalisering af videobånd http://www.digitalfaq.com/forum/
Hvis det bare skal være enkelt kan du også anskaffe en combo DVD+VHS maskine.
Avatar billede Carsten Kruse Praktikant
08. januar 2020 - 18:16 #2
så, hvis jeg købte en Hauppauge USB 2 Live så burde det være nok?
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2020 - 19:35 #3
#2.
Nej, der er ingen garanti, selv om bedre (og dyrere) udstyr somme tider kan give bedre resultater. Hoppende billeder i den slags tilfælde kan skyldes mange ting, f.eks.  dårlig båndkvalitet, optagelser med lav båndhastighed, forkert opbevaring, dårlig justering af afspillehoved og et beskidt afspillehoved. Hvis båndene er meget gamle, så kan de have mistet en stor del af signalstyrken (magnetismen), så de bliver sværere at aflæse. Hvordan ser videoen ud, når du afspiller den i dag?

Er det dine egne optagelser med dit eget videokamera, eller ...?

Hvis båndene ikke er blevet afspillet regelmæssigt i lang tid, så prøv at spole dem  fuldstændigt frem og tilbage 3-4 gange. Det kan sommetider hjælpe med at få dem til at køre mere stabilt under afspilning.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
10. januar 2020 - 21:14 #4
#3 Det kan du ikke konkludere. Du kan sandsynligvis godt bruge easycab, det er bare ikke den bedste, men forskellen på de dyre og billige er ikke kæmpestor. Det kan jo være at din videoafspiller ikke kan afspille båndet. Første trin er at teste ved koble videoafspilleren til et alm. tv og se om båndet overhovedet kan afspilles korrekt.