Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2020 - 21:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tablet eller...? til noder for musiker

En af mine sønner studerer musik, sang, på et ret højt plan, og han har nu bedt mig om lidt hjælp. Indtil nu har jeg bygget og vedligeholdt hans stationære computere og hjulpet til ved valg af bærbare, men nu er der opstået et problem, som jeg behøver hjælp til.

Han er på udkig efter en tablet/noget, som kan bruges til de noder/nodehæfter, han  får brug for. Jeg har selv brugt et par uger på nettet for at finde noget brugbart, men hver eneste gang ender jeg med noget, som har en slutpris på 9.500 kr. eller mere + prisen for software til nodeprogrammet.  Her er en liste over kravene:

1:Tingesten skal have en størrelse på minimum 12,9 tommer og minimum opløsning på 1920x1080, helst mere.
2: Den skal kunne gå på nettet (kan de ikke alle det?)
3: Han skal kunne skrive sine egne notater under noderne via skærmen i høj opløsning med tynd skrift.
4: Den skal kunne placeres på et nodestativ, så den ca. fylder det samme som et A4 ark.
5: Der skal være indbygget kamera.
6: Der skal være USB-stik.
7: Helst med højttaler.
8: Og så skal den meget gerne være med et styresystem, hvor programmer og styresystem ikke er forældede eller inkompatible efter 3-4 år.

Han behøver heller ikke det, der kaldes en fodpedal til at vende siderne i noderne, og det er kun hardware, jeg har brug for hjælp til. Selvfølgelig skal hardwaren kunne håndtere den software, som skal bruges. På engelsk er søgeordene ifm. den slags søgning "sheet music".

Som sagt, jeg kan godt finde noget, der opfylder kravene ovenfor, men de ender altid med at koste knap 10.000 kr., og som regel med en iPad. Jeg er godt klar over, der nok ikke findes ret mange eksperter på det her område, men jeg er åben for forslag, der måske kan føre mig i en retning, hvor regningen  ender på noget mindre end 10.000 kr.
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2020 - 21:31 #1
Og så glemte jeg lige at tilføje, at min søn selvfølgelig har forhørt sig hos  medstuderende og professionelle musikere. Deres svar er i næsten 100% af tilfældene: "Ah, ja, altså, så skal du have en iPad"  :-)
Avatar billede Rune1983 Ekspert
09. januar 2020 - 10:26 #2
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2020 - 19:05 #3
Tak, Rune 1983. Jeg husker at være stødt på den før, men af en eller anden grund havde jeg skubbet den i baggrunden. Jeg har kontaktet min søn og ser, hvad han siger.
Avatar billede milter Ekspert
21. januar 2020 - 16:50 #4
Tak, Rune1983, for at minde mig om Surface Proen. I mellemtiden har min søn besluttet sig for at nøjes med papirnoder og i stedet for bruge pengene på en hjemmeside plus omkostninger til professionelle lydindspilninger.
Avatar billede Boyding Praktikant
25. september 2021 - 16:46 #5
Jeg har selv været på udkig i lang tid og med held (indledningsvis). Mine krav var, at styresystemt skulle kunne afvilke f.eks. Finale Make Music og FileMaker Pro, have touch skærm samt skæmstørrelse og skærmformat, der tilsammen muliggjorde et billede tæt på A4 (21x29,7). Tablet-delen må ikke være så tung, at den vælter nodestativerne. Den skulle naturligvis kunne bladre horisontalt helt uden tøven.

Sådan en fandt jeg på DBA til 900 kr.: Chuwi HI13. Skærmen var på 13,3" og opløsningen 2000:3000, altså 1:1,5. (A4 er jo 1:1,4) Med Acrobat Reader Touch honorerede den alle mine krav. Jeg har ikke prøvet at lave notater i nodebilledet, men har slået det hen som et spørgsmål om software.

Desværre tabte jeg den på gulvet og er nu på jagt igen. Nogen har i mellemtiden fjernet alle eksemplarer fra Ebay, DBA og Amazon, så en tilsvarende har jeg ikke kunnet finde. De modeller, der tilsyneladende honorer mine krav bedst har indtil videre været: Lenovo Flex 2-15D - Touch, Dell XPS 13 7390, Teclast X6 Pro 2 in 1 Tablet PC og HP 15-BR018NA X360 15.6".

Hvis du har fundet den helt rigtige, hører jeg meget gerne om dit fund.