Avatar billede solhexen Juniormester
09. januar 2020 - 12:47 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Printscreen - format

Hej, jeg har altid brugt at lave et printscreen (med tasten på tastaturet), og så indsætte printet/billedet i en paint-fil.
Men lige pludselig en dag - for længe siden- blev billedet jeg gemte til en lille klat opp i venstre hjørne, og jeg må beskære for at få det frem til noget jeg kan bruge. For pokker, hvor har jeg ledt efter årsagen....
Nu SKAL jeg lave formentlig ret mange printscreens, så er der nogen der kan hjælpe?  Jeg har filer både fra dengang det virkede, og nu....
:-)
Avatar billede Slater Ekspert
09. januar 2020 - 12:55 #1
Jeg vil umiddelbart gætte på, at du har fået sat standardstørrelsen på lærredet til noget meget stort i Paint. Sæt det ned ved at trykke på resize-knappen i home-fanen (eller noget tilsvarende på dansk), vælge pixels i radioknapperne øverst og skrive noget rimeligt der. Det kan bare være 100x100 f.eks - så længe det er mindre end det billede du har tænkt at paste ind. Og gør det FØR du ctrl+v'er.

Alternativt kan du bare trykke på crop-knappen efter du har pastet noget ind, da den automatisk har valgt det indsatte billedes størrelse.
Avatar billede nemlig Professor
09. januar 2020 - 21:33 #2
Kender du programmet “klippeværktøj”? Det er standard i Windows og du kan evt. bruge søg-funktionen for at finde programmet.
Det er et smart lille program, hvor du kan markere et område eller hele skærmen, som kopieres til udklipsholderen. Du kan også gemme udklippet direkte i programmet, så måske du kan spare bøvlet med paint.
Avatar billede solhexen Juniormester
10. januar 2020 - 10:38 #3
Tak for svarene (håber, at jeg skriver det rigtige sted nu....)
Til Slater: Jeg må lige afsløre, at jeg kører win7 - endnu og - hold lige fast i bordkanten - office 2000. Ja ja ja, jeg ER ved at gøre klar til at skifte ultimo januar.
Skal lige sige, at det hele ser rigtigt ud IDET jeg laver et printscreen og går ind i paint og indsætter. Og jvf dine anvisninger ser det også rigtigt ud med den angivne størrelse og pixel. Det er når jeg vil åbne filen igen (med windows) at jeg kun kan få sådan et lille frimærke frem....?

Til Nemlig:
Tak, nej det program kendte jeg ikke, har fundet det - også her i win7 :-). og jeg har lagt det i processlinjen og vil lige prøve lidt forskelligt med det.

Jeg har en del gamle wb1 filer (web-shots), som jeg gerne vil gemme og kunne åbne som billeder/minder, og da jeg ikke kan findet et andet program end web-shots, der kan åbne/konvertere billederne, havde jeg tænkt mig at lave print-screens af dem, jeg ikke kan undvære :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
10. januar 2020 - 21:03 #4
Du må lige forklare nærmere, hvilket program du bruger til at åbne frimærket med. Man åbner ikke  et billede med windows. Man åbner det med et eller andet program i windows.
Avatar billede solhexen Juniormester
11. januar 2020 - 11:30 #5
:-) jeg åbner normalt med Windows Fotofremviser, men jeg har også ACDSee, og til beskæring/redigering bruger jeg et ældre HP Photo og Imaging program.
Alle 3 programmer viser en lille klat i venstre hjørne og ikke fuld skærm, - så det må jo være et eller andet jeg gør forkert, - måske idet jeg gemmer.....? (her skulle have været en smiley, der river håret af sig selv :-))
Avatar billede kurtba Ekspert
12. januar 2020 - 00:01 #6
Hvis du laver billedet om til 100x100 pixel, så bliver det til et frimærke.
1 pixel er ca. 0.265 mm, så 100x100 pixel = 26,5x26,5 mm.
Så det passer jo meget godt med et frimærke.
Avatar billede Slater Ekspert
12. januar 2020 - 08:38 #7
#6: Det passer ikke, man kan overhovedet ikke sige hvad en pixel svarer til i mm.

Og den eneste der har snakket om 100x100 var mig, hvilket var på lærredet før billedet blev indsat - ikke billedet. Så hvorfor siger du det?
Avatar billede kurtba Ekspert
12. januar 2020 - 21:34 #8
Beklager. Jeg fik blandet dpi og pixel sammen.
Grunden til at jeg så blandede 100x100 ind i det, var at solhexen skrev, at pgl. havde gjort, som du skrev.

Det var måske en ide, at solhexen kiggede på filerne. Ser på filernes egenskaber, henholdsvis nogen fra før problemet opstod og nogle efter problemet. Har de samme størrelse, hvad står der under detaljer om pixel, om dpi osv. Ses der nogen forskelle? Hvis en af de filer åbnes, som tidligere har set rigtig ud, ser de så forkerte ud nu eller er de stadig rigtige?
Så kan man nok bedre skyde sig ind på, om det er under gemning, at det går galt, eller der er noget der går først går galt i det øjeblik, at de skal vises.
Det der undrer mig er, at det er samme "fejl" i flere forskellige programmer.
Evt. upload en fil med fejlen i, som vi kan downloade og se på, bl.a. hvordan den ser ud, når vi åbner den. Er den stor eller er den rent faktisk lille, som beskrevet.
Avatar billede solhexen Juniormester
13. januar 2020 - 10:24 #9
Hej, her er Solhexen oppe at stå igen. Har gennemlæst den dialog, der er foregået. JEG tror også, at det er noget med den størrelse, jeg angiver idet jeg gemmer.....
Jeg har på et tidspunkt prøvet at ændre på filtypen...duede ikke...
Måske har jeg taget imod en W update eller den driver update, som har ændret på min standard. Jeg kan i hvert fald ikke finde ud af, hvordan jeg får mit gamle tilbage, hvor et printscreen er et printscreen - samme størrelse.....
Jeg har 2 filer klar - gammel og ny - kan se i pop op vinduet, at størrelsen er forskellig.
Og de tidligere ok printscreens er stadig ok.
Hvordan uploader jeg lige de 2 paint filer, så I kan se....??
Avatar billede kurtba Ekspert
13. januar 2020 - 21:20 #10
Du kan uploade dem her:
https://www.filedropper.com/
Der får du et link til filerne, som du så poster her.
Jeg tænker også lidt på, om du altid bruger paint til dine printscreen? Prøv evt. et andet program, og se om det samme sker der.
Avatar billede solhexen Juniormester
16. januar 2020 - 08:51 #11
Jeg prøver at uploade 3 filer nu. 1 fra før og gennem tiden. 1 fra hvordan det bliver nu, og 1 fra det program, som "nemlig" anbefalede tidligere i denne tråd.
Ja, jeg har altid brugt paint - for det virkede, og under mottoet "if it ain't broken, don't fix it" har jeg så kørt sådan i maaaange år.
Så, nu har jeg uploadet via dit link 3 gange. Arbejder i dag, er måske på i aften....
god dag
Avatar billede kurtba Ekspert
16. januar 2020 - 21:38 #12
Du har glemt at poste link til filerne.
Avatar billede solhexen Juniormester
18. januar 2020 - 10:03 #13
Wups!  Har aldrig prøvet det før :-)
http://www.filedropper.com/ws1_1
http://www.filedropper.com/teichloimanns_1
http://www.filedropper.com/udklip_1
Er først på igen i morgen. go' lørdag
Avatar billede solhexen Juniormester
23. januar 2020 - 17:51 #14
Halløj - Kurtba
Kunne du finde mine filer? Finder du ud af noget?
Jeg skal sende min computer til opdatering på mandag, - så planlægger at gøre klar her i weekenden............ :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
23. januar 2020 - 19:38 #15
Hejsa. Jeg havde ikke set, at du havde postet linkene. Det jeg umiddelbart bemærker er, at den fil som hedder ws 1 i pixel er ca. dobbelt så stor som de andre. Hvis du højreklikker på filerne og ser under egenskaber og så på fanen detaljer, så ser du billedets størrelse i pixel.
Det jeg så også bemærker, er at billedet hænger oppe i det ene hjørne, fordi du har gemt det på et lærred (baggrund) som er meget større end selve billedet. Det betyder så, at det meste af billedet, som det er nu, er hvid baggrund.
Du skriver at du indsætter og gemmer i paint. Ser det lille ud når du indsætter, eller er det først når du har gemt, at det hænger oppe i det ene hjørne?
Det ser for mig ud som om, at dit lærred/baggrund i paint er alt for stor inden du indsætter dit prtscn, og hvis du så ikke beskærer det, så bliver det gemt oppe i det venstre hjørne.
Prøv i Paint at gå i Fil og åben Egenskaber. Der kan du se, hvor stort dit baggrundslærred er. Hos mig står den til 2000x2000 pixel, og det er formentlig standard, for jeg har ikke bevidst ændret på det. Hvis dit står med et meget højere antal pixel, så prøv at sætte dem ned, og se hvad der så sker.
Nå, nu fik jeg lige læst dine bemærkninger igen, og kan se at det ser normalt ud, når du indsætter, men det går galt når du åbner filen igen.
Så er det som jeg skriver længere oppe, dit lærred du skal se på. Altså hvor stort det hvide areal er, som du indsætter billedet i. For mig at se er det alt for stort, og det gemmes som sagt sammen med billedet. Så du kan ændre det i Egenskaber under Filer eller simpelthen lige lave en beskæring af det du ønsker at gemme i stedet for at gemme baggrunden med. Sidstnævnte er for mig altid nødvendigt, da det er sjældent, at man indsætter et billede, som lige præcis har samme størrelse som lærredet, og den del af lærredet, som er for stort vil altid ligge til højre for og nede under selve billedet.
Så vidt jeg kan se, er det faktisk det samme som Slater skriver under #1
Avatar billede solhexen Juniormester
24. januar 2020 - 10:01 #16
Mange tak for dit udførlige svar. Jeg har rodet rundt med det hele morgenen.
Havde været inde et sted, hvor der stod 100 100.....
Men fandt så endelig egenskaber.... Og ganske rigtigt stod det helt forkert. Hvem søren kan dog have ændret på det!! :-)) Prøvede at anvende standard, men det var nu for lille.
Tjekkede min skærmopløsning, som er 1680x1050 og det har jeg nu indstillet lærredet til, og SÅ er det hele helt fint som jeg vil have det.
Måske ville det også have været godt, om jeg havde kunnet finde et program, der kan læse de gamle webshots filer (wb1), men det har jeg simpelthen ikke kunnet finde.
Sådan her går det også, og I skal have mange tak for jeres sparring. Dejligt at jeg ikke er helt alene ! :-)