Avatar billede Henriksen Novice
14. januar 2020 - 13:07 Der er 23 kommentarer

Hardware eller software

Et mainboard til et fjernsyn er det hardware eller sofrware?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. januar 2020 - 13:34 #1
Hardware er elektronik. Software er programmer - applikationer.

Et mainbord/motherboard er derfor elektronik. Men der kan godt sidde en chip med TV´ets operativsystem = software.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2020 - 16:11 #2
#1
Men chippet er stadig hardware. Chippets indhold er der imod software.
Avatar billede Henriksen Novice
14. januar 2020 - 16:17 #3
Hvad kan man så konkluderer når de skriver: udskift af elektrisk defekt del(mainboard)
Vores forsikring siger det er software og vil der for ikke dække reparationen
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2020 - 16:18 #4
Det er helt klart hardware.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2020 - 16:20 #5
Havde det väret opdatering af mainboard eller lignende, havde det väret software.
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2020 - 16:41 #6
Hvis de skriver: " udskift af elektrisk defekt del(mainboard)", så har de skudt sig selv i foden. Det er helt klart hardware.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2020 - 16:57 #7
Hardware er elektronik man fysisk kan have i hånden.
Det kan være tastatur, mus, harddiske,ram, bundkort, eksterne harddiske osv.
Software derimod er programmer der er afhængig af at der er hardware til stede for at det fungerer
På den måde har de noget til fælles.
Så har de skiftet bundkortet på dit tv til et nyt, skal de dække det, hvis de dækker for hardware.
Avatar billede Henriksen Novice
14. januar 2020 - 17:30 #8
Forsikringen dækker mekanisk eller elektriske fejl
Forsikringen dækker ikke skader som består af fejl i og tab af software og data
Vi mener jo de skal dække. hvad mener i?
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2020 - 17:45 #9
Hvis fejlen udelukkende er opstået, fordi "mainboard" har måttet udskiftes pga. "elektrisk defekt", og dine oplysninger desuden er helt korrekte og fyldestgørende, så kan jeg ikke se, hvordan de skal kunne undgå at betale.

Du kan evt. bede dem kontakte en hvilken som helst elektronikekspert for at se, om de der kan få medhold i, at et "mainboard" er software. Bed om at modtage kopi af korrespondancen mellem dem og eksperten.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2020 - 17:59 #10
Enig i #9
Avatar billede Henriksen Novice
14. januar 2020 - 19:39 #11
Efter  en nulstilling til fabriksdata ville det kun vise de fire farvede ringe og SONY logoet.
Derfor kontaktede vi forsikrings selskabet, som åbenbart har Teknik center Danmark som faglig expert.
Han siger efter vi har fortalt overnævnte, at han vil forsøge at finde noget der kan  hjælp med vores android software problem. Sende derefter flg:
Uanset er fejlen desværre ikke forsikrings berettiget da software fejl ikke er omfattet af jeres elektronikdækning

1.      https://www.youtube.com/watch?v=bDP_fY8CLQ4&t=18s
2.      https://www.sony.co.uk/electronics/support/televisions-projectors-lcd-tvs-android-/kd-55x8509c/articles/00170598
3.      https://community.sony.ee/t5/android-tv/2015-bravia-android-tv-issues/td-p/1949079/page/400
4.      https://www.sony.co.uk/electronics/support/televisions-projectors-lcd-tvs-android-/kd-55x8509c/articles/00114591
5.      https://www.youtube.com/watch?v=Z1_r8jCF4y0
6.      https://www.sony.co.uk/electronics/support/televisions-projectors-lcd-tvs-android-/kd-55x8509c/articles/00170598
Men ikke noget af det virkede. Han har aldrig set fjernsynet. Vurderingen er kommet på mail.
Efter at have talt med Sony som synes vi skulle kontakte ServiceBroker. Det gjorde vi, samt indleverede fjernsynet. De fandt så ud af flg. Udskift af elektrisk defekt del. (Mainboard)
Kontaktede så Teknik center Danmark for at høre om ikke han tog fejl i sin vurdering, at fejlen var software. Det var der absolut ikke tale om i flg. ham. Hvis vi ikke var enig kunne vi bare klage.
Men hvor går man hen når ens forsikrings expert er en der sidder ved sin computer og vurderer sagerne og ingen skal sige ham imod.
Tak for jeres hurtige og opmuntrede svar.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. januar 2020 - 20:07 #12
Den oprindelige fejl kunne lyde som en fejl på Android systemet - men så skulle man have nøjedes med at "reinstallere" den, og ikke skifte bundkortet. Har man skiftet bundkortet, er det praktisk talt al logik i TV´et, og al elektronik bort set fra selve skærm-panelet.
Så du på på en eller anden måde tage den op igen, og forklare at hvis der er skiftet noget som helst fysisk i TV´et, er det hardware. Er der sendt ny version af android/styresystem til TV´et, via USB-porten, er det software.
Avatar billede Henriksen Novice
14. januar 2020 - 20:30 #13
Der er ikke skiftet noget. Vi har kun fået et tilbud på fejlen.
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2020 - 20:44 #14
Hvori bestod den oprindelige fejl, som har startet det her? Og hvad fik forsikringsmanden til at mene, det måtte være en softwarefejl? Var det udtalelser fra dig, Teknik center Danmark, eller ...?
Avatar billede Henriksen Novice
14. januar 2020 - 21:05 #15
Det var gået helt i stå. Nulstilling vi til fabriksdata, og derefter ville det ikke starte op igen.
Herfra kommer der kun de 4 "ringe" og Sony logoet kørende i ring hele tiden, indtil man slukke for kontakten
Det fortæller vi forsikringen.
Forsikringen kontakter Teknik center Danmark og det er ham der siger, at når det gør sådan er det softwaren det er galt med. I flg. ham har alle Sony Samsung og Philips fjernsyn fra 2015 og fremad dette problem. Vores er fra 2016.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2020 - 21:27 #16
Men så burde en software opdatering vel også kunne løse problemet. Det lyder drastisk at skifte hele mainboardet ud.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2020 - 21:34 #17
Avatar billede Henriksen Novice
14. januar 2020 - 21:40 #18
Har prøvet det mindst 100 gange uden hel. Desværre
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2020 - 21:45 #19
Hvad jeg kan läse mig frem til ser det ud til at det kun hjälper på de ameraikanske modeller :-(

Det er lidt en gråzone det der med soft-/hardware. Det er jo helt klart en softwarefejl, men man bliver nöd til at skifte hardware.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2020 - 21:48 #20
Har du prövet at opdatere firmware via USB?
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2020 - 21:51 #21
Jeg har spekuleret lidt over dine sidste kommentarer, især #15. Hvis vi sammenligner et mainboard med et bundkort på en PC, så kan fejl på BIOS, fejlopdateringer f.eks., i flere tilfælde "repareres" men ikke i alle tilfælde. Jeg ved faktisk ikke, om man kan sammenligne de to (altså mainboard og bundkort) i en sag som denne.

Hvis man kan, så ligger problemet i at finde ud af, om den oprindelige fejl skyldes en urettelig fejl i softwaren eller en mekanisk fejl i mainboardet.
Avatar billede Henriksen Novice
16. januar 2020 - 20:26 #22
Hej
Har fået dette svar fra Service Broker:
Hej Lene, Fejlen er en elektrisk fejl på mainboardet, mere præcis i hukommelses kredsløbet (Tv´ets SSD drev)
Har sendt det til forsikringen. Men ingenting hørt fra dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. januar 2020 - 20:51 #23
# 22 Du må true dem med at gå videre med sagen til nogle der kan hjælpe dig med det.
Når værkstedet også skriver elektrisk fejl så kan de ikke komme udenom.